Magyar őstörténet

Julianus barátai

Julianus barátai

AZ ŐSMAGYAROK MAI MARADÉKA FELFEDEZŐJÉNEK TITKA

2022. május 23. - Benkő István
Őseink nyomában Ázsiában – mielőtt a nyomok végképp eltűnnek. Benkő Mihály 18 évig tartó terepkutatásának  különleges válogatott fotóiból rendeztek kiállítást a Pasaréti Közösségi Házban. A kiállítás 2022. május 30-ig tekinthető meg.
Benkő Mihály 2022. május 24-én kedden 15 órától szerzői tárlatvezetést tart. 
Mikor Tóth Tibor antropológus visszatért a Turáni Alföld északi részén található Torgaj-vidékről, a Magyar Tudományos Akadémián, az Antropológiai Témabizottság kibővített ülésén 1966. április 12-én „Az ősmagyarok mai relictuma” címmel tartott előadásában ismertette szenzációs felfedezését, mely szerint É-Kazahsztánban él egy magát magyarnak valló közösség. Felfedezésének nem volt visszhangja, kutatásainak folytatását nem támogatták. Azt mondták: állítását semmilyen bizonyítékkal nem tudta alátámasztani. Haláláig őrzött egy titkot, mely szerint a magyar közösségnek saját temetői vannak, ahol a sírokra ciril betűkkel ma is felírják az ott eltemetett személy etnikai származását: Madiar, Madyar vagy Madijar (Мадиар, Мадияр vagy Мадъяр) - mindhárom írásmód kiejtése a ciril betűs írás olvasásának szabályai szerint MAGYAR - törzs (тайпа) v. nép/nemzetség (ру). Azt a tényt, hogy Tóth Tibor tudott az írásos bizonyítékokról, Margittai Gábor 2007-ben a Torgaj vidéki Szagában rendezett kurultájon (törzsi gyűlés) tudta meg Tóth Tibor hajdani helyi kísérőjétől.
04_6.jpg
Kép: Sírkő a szagai magyar temetőben.
Benkő Mihály 1989-ben indult Ny-Mongóliába az ott élő kazakok közé, hogy az ősmagyar temetkezési szokások ma is élő párhuzamait kutassa. Kutatásának célja megváltozott, amikor 1996-ban megtudta, hogy a nyugat-mongóliai kazakok között magyar néptöredék él. Először eredetmondákat gyűjtött és az ősi motívumokat hordozó használati tárgyakat, továbbá a mongoloktól és kazakoktól eltérő antropológiai arculatú, magukat magyarnak valló személyeket fotózott. Később azt is megtudta, hogy a kazakok között nem csak Ny-Mongóliában, hanem É-Kazahsztánban és Ny-Szibériában is élnek magyar néptöredékek. É-kazakisztáni, majd három ny-szibériai útján megdöbbenve tapasztalta a Tóth Tibor által eltitkolt tényt, hogy a magyaroknak saját temetőik vannak etnikai eredetet jelző sírfeliratokkal. Itt jegyzem meg, hogy a nyugat-mongóliai kazak és magyar sírokon nem volt sírfelirat, de a magyarok kis faházakat emeltek a sírok fölé, míg a kazakok kődombokat. Kazakisztánban és Nyugat-Szibériában sikerült argün-magyar és kipcsák-magyar leszármazási táblákat, un. sezseréket is gyűjteni. Így a magyar néptöredékek napjainkig való fennmaradását Benkő Mihály a szájhagyomány és néprajzi bizonyítékok mellett írásos bizonyítékokkal is alá tudta támasztani.
22-omszk.JPG
Kép: Az "omszki" kipcsák magyar sezsere egy lapja
Benkő Mihály 1989-2007 közötti terepkutatásainak egy-egy szakaszáról fotókkal illusztrált könyveket adott ki, majd 2020-ban, 80 éves korában egy összegző, életműkönyvet is megjelentetett „Őseink nyomában Ázsiában” címmel.
boritoreszlet1_1.jpg
Kép: Magyar házaspár, ezüstveretes nyeregkápa Bajan Ölgij tartományban, Nyugat-Mongólia és a palmettás díszítés magyarországi párhuzama, a budapest-farkasréti vezetes tarsoly rekonstrukciós rajza.
Benkő Mihály fotói pótolhatatlanok, ugyanis időközben nemzedékváltás történt, akik még érintkeztek a Szovjet-rendszer előtti életformában élő személyekkel, eltávoztak az élők sorából. A fiatal generáció már más életformát követ, nem érdekli őket a régi szokások, családjuk etnikai eredete. „Mi már kazakok vagyunk”- mondják. A nyugat-szibériai Karatal aulban hajdan élő magyar közösség szétszóródott, az utolsó hír szerint már csak egy személy él ott, ahol Benkő Mihály 2007-es útja idején még 80-an laktak.
A fotókról László Gyula régész-történész professzor a következőket írta:
„Benkő Mihály mongóliai fényképei – valamint jegyzetei – elsőrendű gyarapodást jelentenek a magyar őstörténet kutatásában, ugyanis éppen arról adnak hírt, ami a földben/sírokban, településeken elpusztult: a mindennapi életről. Látjuk a jurtot a benne folyó élettel, látjuk a téli-nyári legeltetési szokásokat, a családok mindennapját, a lószerszámokat, a nyergelést, a szórakozást, jókedvet, a temetőket, tájakat, havasi legelőket és a nyári szállást, egyszóval mindazt, ami felidézheti őseink életét. Nagy érték ez a fényképsorozat, köszönet érte Benkő Mihálynak.” [László Gyula régész ajánlása a Nomád világ Belső-Ázsiában (Budapest, 1998.) című könyvben.]

A bejegyzés trackback címe:

https://julianusbaratai.blog.hu/api/trackback/id/tr3917838043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.05.23. 22:59:32

Erről se hallottam még. Köszönöm!

Vajon Tóth Tibor:
- eltitkolta,
- nem publikálta,
- nem hagyták szóhoz jutni, vagy
- elterelték

gigabursch 2022.05.24. 06:10:55

@Benkő István:
Köszönöm a cikket!

Sosem késő!

Ön is azok közé tartozik, akik éppen csak egy icipici csermelyt indítanak el. Csak csendesen csobogva.
Egy csermely könnyen ki is száradhat, de hatalmas folyam is lehet belőle.
Ez utóbbit kívánom!
Ha jól rémlik, Bonfini mintha valami olyasmit írt volna, hogy volt még velük kapcsolat. Ami abban a korban nyilván nagyon nehéz volt.

Utána egy fél évezred tagadás jött.

Nem egy könnyű hendikepp...

S én mégis hiszek benne.

Benkő István 2022.05.24. 08:20:48

@gigabursch: Bonfini előtt és után is vannak adatok a keleti magyarokról. Ajánlom bátyám Őseink nyomában Ázsiában c. könyvét, mely igazolja a történelmi folyamatosságot.
Például:
Abu Muhammad Musztafa al-Dzsannabi: Tuhfat al-arib ha hadijat el-alib
Részlet Timur Lenk, avagy Tamerlán Toktamis elleni hadjáratának leírásából
„A hétszázkilencvenhetes (1394–95) évben Timur tudomást szerzett arról, hogy Toktamis kán, a Dast-i Kifdžak uralkodója visszatért Szarajba. Timur nyomban követte őt, egészen addig, amíg el nem foglalta Toktamis országát, és maga Toktamis nem menekült Bulgarba. Timur olyan mélyen behatolt Toktamis országába, hogy eljutott az oroszokig, cserkeszekig, madzsarokig, és Azakig, ahol nagy mészárlást vitt végbe, foglyokat és rabokat ejtett, rabolt és pusztított. Pontosan ebben az időben történt, hogy a madzsarok a keleti oldalról átmentek a nyugatira, és letelepedtek a Don mentén, ahol bevettek számos várost, erődített települést, amelyek közül a legnagyobb Bidzs városa volt. Ezek a legfigyelemreméltóbb hitetlenek, híresek nagy számukról, bátorságukról, erejükről.”

A magyarok önelnevezését a hajdani szkíto-szarmata világ területén nagyszámú földrajzi-, település-, személynév, sőt etnikai név is őrzi. Erről először a 18. század elején Turkoly Sámuel adott hírt, aki a Kaukázus előterében Magyar (Madzsar) nevű romvárost, a Krim félszigeten pedig hét olyan falut talált, amelyeknek lakosai magyarul beszéltek.. [Turkoly Sámuel Asztrahánból írt 1725. évi levele]

Tardy Lajos 1980-ban publikált adatokat az I. Világháborúban az orosz hadseregben szolgáló mozsarokról (magyarokról). [Tardy Lajos: A TATÁRORSZÁGI RABSZOLGAKERESKEDELEM ÉS A MAGYAROK A XIII – XV SZÁZADBAN, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1980: 149-150.]
süti beállítások módosítása