Magyar őstörténet

Julianus barátai

Julianus barátai

Tóth Tibor: AZ ŐSMAGYAROK MAI RELICTUMÁRÓL

MTA Biol. Oszt. Közl. 9. (1965) 283-299, /Részlet/

2022. március 29. - Benkő István

tothtibor-90.jpg

Kép: Tóth Tibor antropológus kazak munkatársával, Szeitbek Nurhanov turkológus nyelvésszel és egy helyi tisztviselővel 1965. áprilisában, az É-Kazakisztáni Torgaj vidéken.

A turgáji magyar csoport törzsi-nemzetségi helyzetével kapcsolatban elkerülhetetlen egy elméleti aspectus: a törzs és nemzetség fogalmának gyakori összefonódása. Nincs egységes vélemény arra vonatkozólag, hogy az amak (középkori ojmak, omak) terminus hármas fogalma: nemzetség, nagy-nemzetség, törzs, milyen társadalmi-gazdasági körülmények között váltakozott (Tokarjev 1958, Amanzsolov 1959, Vosztrov 1962). Bár az utóbbi évtizedekben intenzíven foglalkoztak a kazáh nép törzsi-nemzetségi összetételének vizsgálatával (Amanzsolov 1959, Vosztrov 1961, 1962), az egyes törzseket alkotó nemzetségek rendszeres kutatása a nyugat-kazahsztáni Kis-Zsuz vonatkozásában ismeretes egyelőre (Vosztrov 1962). Fenti észrevételek azonban nem változtatnak a szárükopai magyarok törzsi-nemzetségi helyzetének képén. Az argünök törzsszövetsége viszonylag későn alakult ki és területileg a XI. században Mahmud-al-Kasgari szerint a mai DK Kazahsztán területén tartózkodtak. Csak a XIV.-XV. századokban telepedtek északra, különböző népmozgalmakkal összefüggésben (Amanzsolov 1959).

Ami a szárükopai magyarokat illeti, különösen fontos az etnonim kérdése. Vizsgálatunk idején mind a Kusztanáji Területen, mind Alma-Atában megerősítették, hogy nem madzsarokról, hanem magyarokról van szó. A szárükopa-Ékhnraulö partmenti övezetének magyar telephelyein a helyiek szintén magyar (madiar)-nak nevezték magukat. Mint ismeretes a X. századi arab utazók: Ibn Ruszta és al-Maszudi madzsagárokról, illetve badzsgardokról írnak (Győrffy-Czeglédy 1958). Rendkívül fontos azonban a XII. századi al-Marwazi mervi orvos tudósítása a türkökről, melynek kapcsán a mai Kazahsztán és Közép-Ázsia területén élő valamint velük határos IX-XI. századi népcsoportokról ad rövid leírást. Taba, i al-haiiawan c. munkájában a 9. § 13. pontjában nem madszarokról, hanem a magyarokról ír (Hrakovszkij 1959). Az arany Horda, majd a Fehér Horda szétesése után Nyugat-Kazahsztán területén megalakult az Üzbég fejedelemség, amelynek részét képezte a Turgáj-vidék is (Ahmedov 1965), Vosztrov 1962). Nem lehet véletlen épp ezért az, hogy a Bahr al-aszrarban Mahmud ibn Vali szerint Abu-l-Hair XV. századi üzbég fejedelem csapataiban nemcsak kipcsákok, hanem madzserok is szolgáltak (Ahmedov 1965). Figyelmet érdemel továbbá a Tavarigh-i Guzida-ji Nuszrat Náme című türk nyelvű anonim kézirat adata amely, Judin szerint valószínűen magától Muhammad Sejbani khántól, Abu-l-Hair unokájától származik s amelynek megfelelően a Burunduk fejedelem elleni kűzdelemben a madzsar-omakbeliek is részt vettek (Judin 1965) Megemlíthető továbbá, hogy Hanükovnak a múlt század első felében a buharai fejedelemségről írott munkájában madzsar törzsről is szó van, mint preüzbég finn-ugor (Tokarjev 1958) csoportról. Végül igen fontos Kazancev közlése a múlt század közepéről, amelyben az orenburgi tartomány keleti részén élő argün „nemzetségek” között a magyarok és simbolátok is szerepelnek, akik egyébként ma a Szárükopa-Khonraulö mentén egymás szomszédságában élnek (Arisztov 1896).

A fentiekkel kapcsolatban mindenekelőtt megjegyzendő, hogy a történelmi körülmények figyelembevételével, amelyek évszázadokon keresztül a Káspi-Aral-Turgáj vidékére egyaránt jellemzőek voltak, a madzsar és magyar etnonimek valószínűen egy ugyanazon etnikai csoportra vonatkoztak. Tehát nincs kizárva annak lehetősége, hogy a felsorolt történeti forrásokban a turgáji magyarok elődeiről van szó. Igaz, hogy azt etnonim „magyar” változata csak két esetben szerepel, al-Marwazinál és Kazancevnél. A két forrás közötti hét évszázadban csupán a XV. századi forrásanyagban szerepel az etnonim „madzsar” változata. Lehetséges azonban tehát, hogy ez az üzbég fejedelemség fennhatósága alatt élő turgáji magyarok pontatlan átírása.

Mivel a rendelkezésre álló embertani adatok értékelése évezredes asszimilációra enged következtetni s mivel al-Marwazi már 100 évvel a mongol hódítás előtt tudósít a magyar csoportról, véleményünk szerint kizárnak tartható, hogy a Kusztanáji területen élő magyar relictumot olyan általánosan ismert történeti eseménnyel hozzuk kapcsolatba, mint a „tatárjárás”.

Fentiekkel kapcsolatban egyébként megemlíthető a vallástörténeti vonatkozású feltételezés, mely szerint a mai turgáji magyar relictum távoli elődeit, mint a honfoglalással összefüggő széttelepedés keleten, a Káspi-Jaik zónájában maradt csoportját, találja az Iszlám terjeszkedése.

Összefoglalóan megállapítható, hogy a rendelkezésre álló embertani és auxiliáris leletek tanúsága szerint a turgáji magyar csoportban sikerült egy az Eurázsiai határban kb. másfélezer évvel ezelőtt élt nagyobb etnikai egység relictumát vizsgálni.

(Előadva 1966 április 12-én a Magyar Tudományos Akadémián az Antropológiai Témabizottság kibővített ülésén).

 

A bejegyzés trackback címe:

https://julianusbaratai.blog.hu/api/trackback/id/tr2217792221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.03.29. 12:40:10

Ezt jó volt feleleveníteni.
Vajon ma, közel hét êvtizeddel később mi az etnikai, entitasi helyzet?

Benkő István 2022.03.29. 17:03:21

A folyamatokat kell figyelemmel kísérni. Amíg vannak egy-egy szállásterületen közösségek, közösségi intézmények (pl. temető), vagy összetartó családok, addig őrizhető az identitás. Szórványban, vegyesházasságok esetén nagyon gyors az etnikai identitás elvesztése. Bizonyos fokig könnyíti a helyzetet, hogy a férfi felmenőket tarttják számon, méghozá hetediziglen. Persze ezek a hagyományok is gyorsan változnak. Egy magyar pásztor mondta: vannak fiaim, megházasodnak, lesznek unokáim, de kérdés, fogják-e tudni, hogy ők magyarok. Egy tudós az apjától ezt hallotta: Te nem vagy kazak, nem vagy kipcsák, te magyar vagy. Ezért lett történettudós, hogy megértse ősei sorsát.

gigabursch 2022.03.29. 20:40:38

@Benkő István:
Köszönöm a választ.
Tehát a helyzet kulcsa a folyamatok irányítása.

Benkő István 2022.03.30. 02:18:05

@gigabursch: A helyzet kulcsa az adatgyűjtés, dokumentálás, amíg erre lehetőség van. Ezért van felbecsülhetetlen értéke a témával foglalkozó magyar tudósok kutatómukájának, terepkutatásainak.

Benkő István 2022.03.30. 02:21:30

@gigabursch: A nomád kazakok - a köztük élő keleten maradt magyarokkal együtt - évszázadok óta róják csodálatos lovaikon és betanított vadásztársaikkal, a szirti sasokkal a kegyetlen és fagyos vidéket. Amikor Benkő Mihály fotóit elkészítette, még ugyanazt a veretes fegyverövet, tarsolyt, nyerget használták, amelyekkel a honfoglaló magyarok ezer évvel ezelőtt a Kárpát-medencébe érkeztek. Ez a világ szép lassan eltűnik. Amíg a világtól távol, elzárva éltek, könnyebben megőrizték hagyományaikat, ám a globalizáció következményeként a nomád törzsekhez is elér a civilizáció, fokozatosan beleolvadnak a nagyobb kultúrákba, elveszítve ősi viseletüket, szokásaikat, ezzel együtt az identitásukat is. A változások az elmult évtizedben felgyorsultak.

Goldan 2022.04.01. 03:18:03

Én úgy tudom a keleten maradt magyarokat iv. Béla próbálta idecsábítani a tatárok elől. És egy kis erősítésnek persze

Benkő István 2022.04.01. 06:01:27

@Goldan: Köszönöm a hozzászólást, de tudományos szempontból fontos lenne, hogy közölje a IV. Béla terveit rögzítő forrást. A keleti magyarok Kárpát-medencébe telepítésének szándékáról Mátyás király idején két krónika is említést tesz (Thuróczy, Bonfini). Ezzel szemben sem a Riccardus jelentés, sem a Julianus második útjáról szóló levél, de tudomásom szerint" más történeti forrás sem támasztja alá az Ön hozzászólásában leírt információt.

gigabursch 2022.04.01. 07:13:06

@Benkő István:
A magyar szórványok identitás megmaradásáért tesznek a Határtalanul programban. Ami egy nagyon jó program.
Az ilyen jellegű magyar-ómagyar kapcsolatokra van valamilyen program?

Benkő István 2022.04.01. 17:01:35

@gigabursch: Tudomásom szerint a határtalanul program pályázatai a Magyar Királyságtól elcsatolt területekre terjed ki. Még a csángókra sem. Egy civil szervezet, a Turán Alapítvány tart fenn intézményes kapcsolatokat a Kárpátokon túl élő magyar törzsekkel, nemzetségekkel. Ennek formája a kurultáj, a magyar törzsi gyűlés. A magyar hagyományok, néprajzi örökség, sezserék, mondák gyűjtésében Benkő Mihálynak volt nagy szerepe, de ő már koránál fogva nem jár keletre. Könyvei, fotói fontos, pótolhatatlan kordokumentumok.
süti beállítások módosítása