Magyar őstörténet

Julianus barátai

Julianus barátai

KELETI KRÓNIKÁK MAGYAROK RÉSZVÉTELÉRŐL A KAZAK ÉS ÜZBÉG KÁNSÁGOK MEGALAPÍTÁSÁBAN

2021. november 13. - Benkő István

Üzbegisztánban élő magyar törzset Tóth Tibor fedezte fel. 1966-ban megemlíti azokat a keleti krónikákat, melyekben magyar harcosok szerepelnek az Üzbég kánság megalapítását eredményező hadjáratokban [Tóth 1966], majd 1967-ben személyesen is felkereste mai utódaikat. Az üzbegisztáni magyarokat 2021-ben Bíró András Zsolt is felkereste.

Aczél Kovách Tamás a Magyar Nemzetben 1968-ban a következőket írta Tóth Tibor felfedezéséről:

„… Tóth Tibor az Kaska-Darja mentén találkozott a madzsarokkal, s az idén embertani kutatásokat is folytatott köztük.

A mesés hírű Bokhara és Szamarkand városától délre a Kaska folyó északi partján a térkép egy kis falut mutat. Neve: Madzsar kislak, vagyis Magyar szállás. Tóth Tibor első útja ide vitt, de a faluban már csak négy-öt madzsar család élt. Annál nagyobb volt az öröm, amikor a Huszár folyó mellett három, a térképről nem ismert Madzsar nevű falut talált. Nevük: Szauligar Madzsar, Adak Madzsar és Jukari Madzsar. Erre már nagyobb számban élnek madzsarok is. De a közelben van még egy madzsar lakta helység: Gulisztán kislak. Vagyis Rózsakert szállás.

Újabb meglepetés fogadta a tudóst Csim faluban. Itt jászok laknak. Úgy élnek együtt madzsarok és a jászok, mint nagyon messze onnan, a Duna mentén a magyarok és a jászok.

A nyár ezen a vidéken nagyon forró, a 40-50 fokot is eléri a hőmérséklet. A tél pedig hideg. De az öntözött föld bőven terem a Kaska és a Huszár folyó között. Fő termény a gyapot, és sok dinnyét, paradicsomot, szőlőt adnak a kertek is. Kazahsztánban a madiarok állattenyésztők. Üzbegisztánban a madzsarok fölművesek. De régen a madzsarok is nomádok voltak, juhot tenyésztettek és tevét." [Magyar Nemzet 1968. nov. 7.]

Minderről bővebbenn itt lehet olvasni:

https://julianusbaratai.blog.hu/2016/07/07/uj_meglepo_kutatasi_eredmenyek_a_magyarok_eredeterol

 A két krónikát, amelyekre Tóth Tibor 1966-os cikkében hivatkozott, 1969-ben orosz nyelven publikálták Alma Atában. [Materiali 1969]. A „Materialy po istorii kazakhskikh khanstv” szöveggyűjteményében a XV–XVII. századi török és perzsa krónikák szövegeinek azon részleteit jelentették meg orosz nyelvre fordítva, amelyek közvetlenül a kazak (és üzbég) kánságok XV-XVI. századi megalapításának történetéről szólnak. Így természetes, hogy azok a szövegrészletek, amelyekben szó esik a „madzsarok–magyarok” részvételéről a kazak kánságok megalapításáért folyó harcokban, ebben a forrásgyűjteményben közlésre kerültek. A könyv megalkotásában, a források lefordításában kiváló kazahsztáni keletkutatók, - többek között Sz. K. Ibrahimov akadémikus, V. P. Jugyin, K. A. Piscsulin és mások – vettek részt.

Az alábbiakban oroszból magyarra fordítva közreadjuk ezeket, a keleti magyarok történetére vonatkozó, és így a magyar identitástudat szempontjából is fontos szövegrészleteket a Mahmud ibn Vali „Bahr-al Aszrar-jából.és a Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Naméból.

 bahr-al-aszraar_1.jpg

 Kép: Bahr al-Aszrar, Irán, XVII. század

Mahmud ben Emir Vali: Bahr al-Aszrar, Iran, VI. köt. (XVII. század közepe)

Ez a mű eredeti források, szemtanúk összegyűjtött leírásai alapján írja le a kazak kánságok megalapításával kapcsolatos XV. századi eseményeket, többek között a Sejbanida Abulhair kán, Dzsucsi kán leszármazottja keleti hadjáratait) [Materiali 1969, 329-368.]

A. Ahmedov a mű legértékesebb részének tekinti Abukhair kán utolsó hadjáratának és halálának szépirodalmi igényű leírását. (Bahr al-Aszrar, VI, 132b-133a), [Materiali 1969, 362 skk.]. .Az eseményekben – ahogy látni fogjuk – fontos szerepe volt a madzsaroknak is. A művet K. A. Piscsulin fordította perzsáról oroszra.

Elbeszélés Abulhair kán Mogulisztán ellen indulásáról, a hadjárat lefolyásáról, és Abulhair kán távozásáról ebből a világból.

"…Röviden szólva, amikor az Atil folyó partja lett az a hely, amely Abulhair kán hatalmát a nagyvilág számára nyilvánvalóvá tette, a kán hadseregének tenger hullámaihoz hasonlóan vonuló ezredei a parancs értelmében mindenfelől, Tokmak1 minden kerületéből, és az ország széleiről is, abba az irányba fordították lovaik fejét. Az összes törzs megjelent a káni főhadiszálláson a gyülekezésre kijelölt időpontban.

A hadsereg nagysága és a tábor nagy kiterjedése miatt az Atil folyó partján úgy nyüzsögtek az emberek, mint a hangyák egy bolyban, pedig néhány törzs és állataik a környező vidékről még nem is egyesültek a káni fősereggel. A legelők hiánya miatt felmerült az a gondolat, hogy mielőbb üssék meg a dobokat, és induljon el a hadsereg. Abulhair kán lábát félhold alakú kengyelébe helyezve, szerencséjének tisztavérű lova gyeplőjét a kirgizek és kalmükök legelői felé fordította.

„A Mindenség Kánja hadba indulásának hangjaitól

Megrendült a Föld és az Ég,

A föld megindult a hegyekben, és megremegett a puszta.

A katonák harci kiáltását meghallották a Mennyben is.

Mindenfelől zászlók tűntek fel,

Közeledett a menetelő hadak sokasága.

Csapatok viharos hullámai nyüzsögtek mindenfelé a sztyeppén,

Országúton és úttalan utakon egyaránt.”

A Szaturnusz magasságáig emelkedő zászló a Naphoz hasonló Abulhair kán jóvoltából átvonult Ala-Tak körzetén, majd a Teremtő segítségével a had keresztülvonult Kizil Nadiron2. Ezután, amikor néhány rövidebb menet és átrendeződés után a Császár főhadiszállása ** Jeti-Kuduk lett, elsötétült az Ég alja, komor felhők jelentek meg az égen és vastag, nehéz hó hullott a földre. Vihar keletkezett, erős szél kezdett fújni, a fagy szinte elviselhetetlenné vált. Úgy esett, hogy ebben az évben a téli szezon különösen hideg volt, a Nap szégyenében többnyire felhőkbe rejtette arcát, és a felhőkből eső és hó fehér gyöngyei hullottak.

Azonban Abulhair kán lelkében és szívében annyira meggyökeresedett és megerősödött a Dzsihád folytatásának vágya, hogy nem szándékozott kivárni a hideg megszűntét, hanem szilárd elhatározással, Allah segítségének reményében, ismét felemelte az előrenyomulás zászlaját. A Naphoz hasonló Abulhair kán arra az elhatározásra jutott, hogy előreküldi Kucskuncsi királyfit (sahzádét) egy jelentős nagyságú előhaddal, Emir-Julluz tarhannal, az ojrat Haszan bekkel, Dzsalan-oglannal, a najman Szatilmissel, a kongrat Szaid-bekkel, a madzsar Timurral, a kipcsak Tasbekkel, és még néhány más emírrel és hivatalnokkal együtt.

Amikor Ak-Kislak3 lett a császári főhadiszállás, a hideg ismét olyan dermesztő lett, hogy lehetetlenné vált a további előnyomulás. Ezért maga Abulhair kán rendelt el pihenőt hadseregének.

Ebben az időben Abulhair kán egészsége megrendült. A nagy út következtében állapota eltért a megszokottól. Hirtelen nagy forróság öntötte el. Ez a szerencsétlenség három napon keresztül tartott, és vérhassal végződött. Annak ellenére, hogy a Kán egyik orvosa a nagyhírű Abd ar Razzak Hanicseváni volt, és hogy mindenki remélte és várta a Kán egészségének jobbrafordulását, a betegség napról napra jobban erőt vett rajta, és egyre újabb, pusztító és gyógyíthatatlan betegségek léptek fel nála.

A boldog Abulhair kán tisztában volt azzal, hogy betegsége gyógyíthatatlan, így teljes mértékben belenyugodott sorsába. A Kába és az Ég felé fordult. Arra kérte nagyhatalmú fiait és boldog utódait, hogy éljenek egymással békében és barátságban. Sokat szólt az egyet nem értés és a testvérek közötti ellenségeskedés súlyos következményeiről.

Ezután a Kán lélegzése nehézzé vált. Muzulmán hitét bizonyító imákat rebegett. Így lélekben eggyé vált Allahhal, teljesen felkészülten várta a Halál angyalát, aki gyengéden leszállott hozzá, és így szólt: „Itt vagyok, én vagyok az”. Abulhair kán lelke, testének kalitkájából elrepült az Öröklét virágos mezejére. „Valamennyien Allahhoz tartozunk, és hozzá is térünk vissza”.

Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Name

(Sejbani Muhammad kán (1499–1510) a kazak és üzbég kánságok megalapításában döntő szerepet játszó hadjáratainak története. A. Jugyin szerint, aki a művet közép-ázsiai törökről oroszra fordította, a Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Náme-t maga Sejbani Muhammad kán, vagy legalább is a kán udvarában, hozzá közel álló személy írta.) [Materiali 1969, 21-22 o.]

„Annak a találkozásnak idején Szujuics-Hodzsa szultán Musza-Mirza sógora lett. Ezután, hadjáratra indulva, a Szulak völgyében, száz emberükkel szétzúzták Dzsanibek kán fiának, Mahmud szultánnak a seregét. Ezután, ismét összegyűlve, harcra kényszeríttették Szuzak és Kara-Köz valamennyi lakóját, valamint Burunduk kánt, és a Szogunluk hágón kegyetlen csata dúlt. Azt mondják, úgy harcoltak ott, mint azelőtt soha senki sehol.

„Nem lévén képesek támadni, szétfutottak minden irányba.

Madárként repülve, átkeltek a hegyeken.”

Ennek a támadásnak a során Sahbaht kán fiatalabb testvére szétzúzta Mahmud szultánnak, Dzsenibek kazak kán fiának az arcát.

Hogy milyen nagyszámú volt az ellenség, azzal kapcsolatban a Korán következő sorait idézzük:

„Milyen kis sereg győzött le egy hatalmas ellenséges sereget Allah nevében! Allah a türelmesek oldalán áll.”

A harcban kitűnt hősök /bagaturok/ nevei: Mahmud-szultán bagatur, Samun Szeid Kara Szeid fia; Bajan-Kara oglan, valamint Karacsin bagatur fiatalabb testvére, Jakup bagatur, a kuscsi törzsből.

Amikor valamennyien megérkeztek, és visszaverték az ellenség támadását, Saikh Mazid bagatur a madzsar (omakból) (törzsi területről) kétszer eltalálta nyílvesszővel magát Burunduk kánt. Ali-Mardan bagatur az ujsun törzsből szintén sok dicső tettet hajtott végre. Mamas-bagatur a tatár törzsből jól hadakozott szablyával.

Ebben a csatában esett el Hodzsamkuli, Hudankuli fia, Burunduk kán rokona, valamint Szadri Maulana Harun. Részt vettek még az ütközetben Mikaj-divan az ujgur törzsből, Mirsza-Ali bagatur a kongrat törzsből. A turkesztáni jigitek közül való Bek-ata bagatur is szereplője volt ezeknek a dicsőséges eseményeknek. Idősebb testvérével, Aba-Bakr bagaturral együtt bátran vetette magát a harcba. A hősök közé tartozott még Ahmed fia Jav-Böri bagatur, az ujgur Jav-bek bakatur, valamint Szignak városából Csakmag juzbegi."

A krónikákban leírt események történelmi előzményei:

A mai Kazakisztán, Üzbegisztán és Kirgizisztán területére a magyarok az Arany Horda felbomlását megelőző trónviszályok, háborúk és az ezekhez kapcsolódó népmozgások során kerültek.

1357-ben kihalt az Arany Hordát alapító Batu kán leszármazottainak egyenes ága. Ezt követően Dzsingisz kán első fiának, Dzsucsi kánnak, Batu kán testvéreinek a leszármazottai között súlyos hatalmi harcok indultak az Arany Horda trónjáért. Tizennégy év alatt tizennégy kán került trónra, és mindegyik csatában halt meg. Az Arany Horda utolsó időszaka a Timur Lenk elleni halálos küzdelemben telt el. Ebben a háborúban pusztult el Urusz kán és Toktamis kán is. Ekkoriban, Timur Lenknek az Arany Horda központi területeit pusztító csapatai elől költözött el 1394–95-ben a Volga menti magyarok jelentős része a Don partvidékének sztyeppéire;[1] ahol a 16. században beléptek a Nogaj Horda nagy létszámú törzsekből álló ediszán (hét törzs) törzsszövetségébe.[2] Ez a törzsszövetség később több részre szakadt. Keleti szárnyuk a Nogaj Horda nagy részével – és a keleti magyarok egy jelentős csoportjával – együtt csatlakozott a kazak kánságokhoz.

Timur Lenk halála után az Arany Horda és a Timuridák közötti küzdelemben megfordult a kocka. Barak kán győzelmet győzelemre aratott Timur Lenk utódaival, a Timuridákkal szemben. Őt egy nogaj mirza nyila terítette le 1428-ban.[3]

A 15–16. században különös események mentek végbe Közép-Ázsiában. A terület nyugati részéről, az Arany Horda egykori területéről nomád törzsek törtek be a mai Kazak Köztársaság és Üzbegisztán nagy folyóvölgyeibe. A felbomlóban lévő Horda utolsó kánja, „aki felült Szain kán (Batu kán) aranytrónjára”, a sejbanida[4] Abulhair kán a Volga mellől 1467-ben indult élete utolsó hadjáratára Mogulisztán (az Ili-Csu vidéke és a mai Dél-Kazakisztán, a kazak Nagy Horda) ellen. A háborút halála után több mint egy évtizeddel unokája, Sejbani kán fejezte be. Kiűzte a mai Üzbegisztán, Kirgizisztán, Tadzsikisztán (Szamarkand és Fergana) területéről az utolsó élve maradt Timuridát, Babur emírt, aki később Indiában a Nagymogul Birodalom megalapítója lett.[5] (Maguk a nomád törzsek a mai kazakok és üzbégek elődei közé kerültek.)

Ugyanebben az időszakban a korábbi Arany Horda európai területein független kánságok alakultak: az ázsiai területekre is átnyúló Nogaj Kánság, a Krími Tatár Kánság, a Kazanyi Kánság. Ezek a későbbiekben orosz uralom alá vagy az Oszmán Birodalom függőségébe, majd az orosz és oszmán török háborúk ütközőövezetébe, végül orosz fennhatóság alá kerültek. A Nogaj Kánság és a tőle keletre található Kazak Kánság meggyöngülésében, majd orosz uralom alá kerülésében szerepet játszott a 17. századi kalmük támadás is.

A Kaska Darja térségéről a wikipédia a következőket írja:

Kashqadaryo kerület (üzbég: Qashqadaryo viloyati, Қашқадарё вилояти; régi helyesírás szerint betűzve Kashkadarya Region, orosz: Кашкадарьинская область) egyike Üzbegisztán régióinak, az ország dél-keleti részén, a Qashqadaryo folyó medencéjében és a Pamir-Alay hegység nyugati lejtőin található. Tádzsikisztánnal, Türkmenisztánnal, Szamarqand régióval, Bukhara régióval és Surxondaryo régióval határos. Területe 28 400 km². A lakosságot körülbelül 2 067 000 főre becsülik (2007), és körülbelül 73%-uk vidéken él. [Wikipédia]

1024px-qashqadaryo_viloyati_in_uzbekistan_svg.png 

Kép: A Kaska Darja kerület Üzbegisztánban

Bíró András Zsolt 2021. november 4-i facebook bejegyzése

Andras Biro jelenleg itt tartózkodik: Kashkadar'Ya, Qashqadaryo, Uzbekistan.”

Az üzbegisztáni madzsar törzs által lakott falvakat látogattuk meg. Testvéreink jól vannak és bár egyszerűen élnek, de boldog összetartó családokban, sok gyermekkel.

253035033_10222519833398225_1047773509268369198_n.jpg 

Khaskadarya megye, Qamashi járás.
Gülistan település határában,a Berekes patak partján.

252891580_10222519844078492_1126148398272589829_n.jpg  

Khaskadarya megye, Qamashi járás.
Idős falusi férfiakkal (ak szakállok) akik közül hárman a madzsar törzs tagjai

252958880_10222519845718533_7843372987812408226_n.jpg 

Khaskadarya megye, Qamashi járás.
Az egyik madzsar törzsbéli családfő házában.Öt fiúgyermek a képen (kislányok a másik szobában játszottak). A legkisebb kisfiú a bölcsőben fekszik

Jegyzetek:

IFEAC (Közép-Ázsiai Francia Kutatóintézet, Taskent) Értelmezõ Szótára az üzbegisztáni és kazakisztáni  „madyar” etnikai csoport nevéhez a következõ magyarázatot fûzi:

MADYAR
„Etnikai csoport, amelynek az önelnevezése Magyar …(Groupe ethnique qui se denomme lui-méme Magyar…)” …1968-ban 150 családjuk élt a Kaska-Darjánál, és 150 családjuk Kazahsztánban, Kosztanajnál…Üzbégül és kazakul beszélnek, de az öregek még tisztában vannak eredetükkel”. [Catherine Poujol, Dictionnaire de l’Asie Centrale. Paris, 2001, 193.]

uzbeg-01.jpg  

Kép: A szótár címlapja

uzbeg-02-01.jpg 

Kép: A szótár Madyar (Magyar) szócikke

Üzbegisztán Etnikai Atlasza [2002] a következőket tartalmazza:
„A kaskadarjai területen a 60-as évek végén 150 madzsar (маджар) család élt, akiket a kutatók szintén magyarnak (мадьяр) tartanak… A madzsarok az üzbégekhez tartozónak tekintik önmagukat, üzbég nyelven beszélnek, szokásaik azonosak a helyi szokásokkal… …Ugyanilyen nem nagy létszámú madzsar csoport él Kazakisztánban, és kazaknak tekinti önmagát”. [Etnicheskij Atlas Uzbekistana, 2002, Taskent, 69.]

Irodalom

Abduselisvili 1963: Abduselisvili M. G. Ob antropologicseszkom szosztave szovremennogo naszelenija Armenii. In: Antropologicseszkoj Szbornik, 4, Moszkva, 1963.

Abetekov 1983: Abetekov A. Pamjatniki kulturi i iszkussztva Kirgizii. Katalog visztavki, Leningrad, 1983.

Aczél Kovách 1967: Aczél Kovách Tamás, Ismeretlen magyar törzsre bukkant egy budapesti tudós. In: Magyar Nemzet, 1967. november 6.

Aczél Kovách 1968: Aczél Kovách Tamás, Új meglepő kutatási eredmények a magyarok eredetéről. In: Magyar Nemzet, 1968. november 7.

Agafonov 1961: Agafonov N. T. Iz isztorii ekonomicseszkogo razvitija Turgaja. In: Sztrani i narodi Vosztoka 2, Moszkva, 1961.

Ahmetov 1965: Ahmetov B. A. Goszudarsztvo kocsevih uzbekov, Moszkva, 1965.

Almásy 1903: Almásy György, Vándorutam Ázsia szívébe, Budapest, Királyi Magyar Természettudományi Társulat, 1903.

Amanzsolov 1959: Amanzsolov Sz. Voprosz dialektologii i isztorii kazahszkogo jazika, Alma Ata, 1959.

Anonymus 1746: Anonymus, Gesta Hungarorum. In: Joannes Georgius Schwandtner: Scriptores rerum Hungaricarum veteres ac genuini, 1, Vindobonae, 1746, 1–38.

Arisztov 1947: Arisztov N. A. Zametki ob etnicseszkom szosztave turkszkih plemjam i narodnosztej i szvedenija ob ih csiszlennoszti. In: Zsivaja Sztarina, 3 4, St. Peterburg, 1896.

Arne 1935: J. T. Arne, Barsoff Gorodok, Stockholm, 1935.

Bálint 1974: Bálint Csanád, A gádorosi honfoglalás kori nyereg. In: Archaeologiai Értesítő, 1974/1, 17–44.

Baski 2009: Baski Imre, Magyar eredetű néptöredék a kazakoknál? In: Csodaszarvas. Őstörténet, vallás és néphagyomány, III., Budapest, Molnár Kiadó, 2009, 189–208.

Bekmakhanova 1993:  Bekmakhanova N. E. K voproszu ob etnicseszkom szosztave i politicseszkoj isztorii Nogajszkoj Ordi Kazahsztana v XVI–XVII. vv. In: Isztoriko-geograficseszkije aszpekti razvitija Nogajszkoj Ordi. Szbornik sztatjej, Mahacskala, 1993.

Belavin 2008–10: Belavin A. M.– Krilaszova M .B. Tarsolylemez Perm környékéről. In: Folia Archaeologica, LIV. (2008–2010), 243–250.

Bendefy 1936: Bendefy László, Az ismeretlen Julianus, Stephaneum Nyomda R.T.,  Budapest, 1936.

Bendefy 1937: Bendefy László, Fontes authentici itinera (1235–1238) fr. Juliani illustrantes. In: Archivum Europae Centro – Orientalis, III, Budapest, 1937. 

Benkő I. 2010: Benkő István, Keleti magyarok (Ellenszélben). In: Eleink IX/2. (2010, 67–74. 

Benkő 1985: Benkő Mihály, Az otrári katasztrófa. In: História, 1985/4, 4–6.

Benkő 1986: Benkő Mihály, Az ezüstmaszkok türk származásra utalnak. In: Magyar Nemzet, 1986. június 7.

Benkő 1989: A manvelovkai ezüstmaszkos lovas sírról – halotti maszkokról. In: Keletkutatás, 1989 ősz, 20–27.

Benkő 1990: Benkő Mihály, Halotti maszk és sírobolus. A honfoglaló magyarok halotti maszkjának eredetéről. In: Antik Tanulmányok. (Studia Antiqua),  XXXIII. (1987–88/2), 169–200.

Benkő 1991: Benkő Mihály, Beszámoló nyugat-mongóliai kutatóutamról. In: Keletkutatás, 1991 ősz, 100–104.

Benkő 1992: Benkő Mihály, A halotti arctakaró történetéhez. In: Antik Tanulmányok (Studia Antiqua), XXXVI/1–2, 106–108.

Benkő 1993: Mihály Benkő, Burial Masks of Eurasian Mounted Nomadic Peoples in the Migration Period (1st Millenium A. D.). In: Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae, 46/2-3 (1992/93), 113–131.

Benkő 1996: M. Benkő, About the origin of nomadic burial masks ont he European steppes in the1-st Mill. A. D. In: Information Bulletin of the International Association for the Study of the Cultures of Central Asia, Issue 20. 1996, Moscow.

Benkő 1998: Benkő Mihály, Nomád Világ Belső-Ázsiában (László Gyula ajánlásával, angol-magyar és angol-orosz nyelven), Timp Kiadó. Budapest, 1998.

Benkő 2001: Benkő Mihály, Julianus nyomdokain Ázsiában (Harmatta János előszavával, magyar és angol nyelven). Timp Kiadó. Budapest, 2001.

Benkő 2003a: Benkő Mihály, Aranymaszkos ősmagyar vezérsír. A korobcsinói leletről (A Dnyeper középső folyásánál). In: Antik Tanulmányok (Studia Antiqua), XLVII. (2003), 111–125.

Benkő 2003b: Benkő Mihály, A Torgaji Madiarok (Erdélyi István előszavával, magyar, angol, orosz és kazak nyelven), Timp Kiadó, Budapest, 2003.

Benkő 2004: Benkő Mihály, Egy ajándékba kapott könyv margójára. In: Eleink, III/2. (2004), 20–31.

Benkő–Khinayat 2004: Benkő Mihály – Khinayat B. Keleti magyar néptöredékek a kazak törzsszövetségekben. In: Eleink, III/2. (2004), 5–20.

Benkő 2005: Benkő Mihály, Közép-ázsiai krónikák a keleti magyarok részvételéről a kazak kánságok megalapításában. In: Eleink, IV/2. (2005), 18–29.

Benkő 2007: Benkő István, Interjú Benkő Mihállyal. In: Eleink, VI/2. (2007), 80–89.

Benkő 2007: Benkő Mihály, Közép-ázsiai krónikák a keleti magyarok részvételéről a kazak kánságok megalapításában. In: Gazda József – Szabó Etelka (szerk.): Kőrösi Csoma Sándor és keleti hagyományaink, Kőrösi Csoma Sándor Közművelődési Egyesület, Kovászna-Csomakőrös, 2007, 139–151.

Benkő–Khinayat 2007: Benkő Mihály – Khinayat B. A keleti magyarság írott emlékeiből. Masszi Kiadó. Budapest, 2007.

Benkő 2008a: Benkő Mihály, Magyar-kipcsakok, Timp Kiadó, Budapest, 2008.

Benkő 2008b: Benkő Mihály, Mándoky Kongur István a kazak-magyarokról. In: Eleink, VII/2. (2008), 78–83.

Benkő 2009: Benkő Mihály, Az omszki sezserék jelentőségéről. In: Magyar Őstörténeti Munkaközösség Egyesület III. Gödi Konferenciája, Napkút Kiadó, 2009, 43–51.

Benkő 2009a: Benkő Mihály, Még egyszer a kazak magyarokról (Hozzászólás Baski Imre cikkéhez.) Eleink VIII/2 (16),30–43.

Benkő 2010: Mihály Benkő, Seventy years old kara-kipchak genealogical tabulation (sezhere) with arabic letters from the Omsk Region. In: Kazahi Rosszii: isztorija i szovremennoszt. Materiali mezsdunarodnoj naucsno-prakticseszkoj konferencii. Tom 2. 2010.

Benkő 2011: Mihály Benkő, The Omsk sezheres and their connections. In: Naucsnoe tvorcsesztvo L. N. Gumiljova i isztorija narodov Azii: szovremennije podhodi i perspektivi. 2011, 78-82.

Benkő–Erdélyi 2017–2018: Benkő Mihály – Erdélyi István, A hsziungnuk régészeti kutatása Mongóliában. In: Etnológia, 5-8. (2017–2018/2-3, 282–320.)

Benkő 2019: Benkő Mihály, A keleti magyarok történetéről. In: Kelet Kapuja, III/2, 2019 április–június, 92–122.

Bíró 2007: Bíró András Zsolt, Tudományos expedíció a kazakisztáni madjar törzs szállásterületén. In: Eleink, VI/2. (2007), 22–31.

Bíró–Zalán–Völgyi–Pamjav 2009: Bíró, A. Zs. –  Zalán, A. – Völgyi, A. – H. J. Pamjav,

Y-chromosomal comparison of the Madjars (Kazakhstan) and the Magyars (Hungary). In:  American Journal of Physical Anthropology, 2009.  (https://www.academia.edu/22434297/A_Y-chromosomal_comparison_of_the_Madjars_Kazakhstan_and_the_Magyars_Hungary_, utolsó letöltés: 2019. augusztus 31.)

Bojarsinova 1971: Bojarsinova Z. A. Naszelenije Zapadnoj Szibiri do nacsala russzkoj kolonizacii.  Tomszk, 1971.

Bokij–Pletnyeva 1989: Bokij N. M.-Pletnyeva Sz. A. Nomád harcos család 10. századi sírja az Ingul folyó völgyében. In: Archaeologiai Értesítő, 1989. (116), 86–98.

Bóna 1996: Bóna István, Dienes István, a honfoglalás kor régésze (1929–1996). In: Németh Péter – Mező András (szerk.): Tanulmányok, közlemények a honfoglalás emlékére 896-1996, Nyíregyháza–Szabolcs, 1996, 267–287.

Bonfini 1996: Antonio Bonfini, A magyar történelem tizedei (Fordította: Kulcsár Péter), Osiris Kiadó – Balassi  Kiadó, Budapest, 2019, 70. (I. tized, 2, 190). 

Börzsönyi 1912: Börzsönyi Arnold, Gyömörei sírlelet a honfoglalás korából. In: Archaeologiai Értesítő, XXXII. (1912), 214–219.

Czuczor 1862–1874: Czuczor Gergely –  Fogarasi János, A magyar nyelv szótára, I–VI., Pest, 1862–1874. (https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-a-magyar-nyelv-szotara-czuczorfogarasi-55BEC/h-5FC22/hun-2-613C6/, utolsó letöltés: 2018. december 12-22.)

DAI 2003: Bíborbanszületett Konstantin, A birodalom kormányzásáról (De administrando imperio=DAI), Fordította: Moravcsik Gyula, Szeged, 2003.

Debec 1947: Debec G, F. Szelkupi. Trudi IE AN SZSZSZR, 2, 1947.

Debec 1951: Debec G, F. Antropologicseszkije iszledovanija v. Kamcsatszkoj Oblaszti. Trudi IE AN SZSZSZR, 17., 1951.

Debec 1952: Debec G. F. O polozsenii kazahov v antropologicseszkoj klasszifikacii narodov SZSZSZR. In: Ginzburg – Debec – Levin – Csebokszarov: Ocserki po antropologii Kazahsztana. Kratkie Szoobscsenija IE AN, 16., 1952.

Debec 1956: Debec G. F. Antropologicseszkie tipi naszelenija SZSZSZR i nekotorie problemi etnogeneza. Etnograficseszkoje Szovescsanije, Moszkva – Leningrád, 1956.

Debec 1958: Debec G. F. Opit graficseszkogo izobrazsenija genealogicseszkoj klasszifikacii cselovecseszkih rasz. Szovjetszkaja Etnografija., 4., 1958.

Debec 1965: Debec G. F. Antropologicseszkije isszledovanija v Afganisztane, Moszkva, 1965.

Derbentnáme 1936: Derbent Name, Mahacskala, 1993.

Derevjanko 1988: Derevjanko E. N. Baraba v turkszkoe vremja, Novoszibirszk, 1988.

Dienes 1959: Dienes István, A perbetei lelet. Milyen volt a honfoglaló magyarok öve? In: Archaeologiai Értesítő, 1959/1. (86), 145–158.

Dienes 1963: Dienes István, Honfoglalóink halottas szokásainak egyik ugorkori eleméről. In: Archaeologiai Értesítő, 1963. (90), 108–112.

Dienes 1965: Dienes István, A honfoglaló magyarok. In: Nagy Gyula (szerk.): Orosháza története, Orosháza, 1965, 136–174.

Dienes 1972: Dienes István, A honfoglaló magyarok, Budapest, Corvina Kiadó, 1972. (Magyar, angol, francia és német nyelven)

Dienes 1973: Dienes István, Honfoglalás kori veretes tarsoly Budapest-Farkasrétről. In: Folia Archaeologica, XXIV. (1973), 177–215.

Dienes 1978: Dienes István – Kristó Gyula, Opponensi vélemények Bálint Csanád: Dél-Magyarország a X. században c. kandidátusi értekezéséről. In: Archaeologiai Értesítő, 1978. (105), 107–127.

Dienes 2003: Dienes István, Benkő Mihály ajánlása. Reference for Mihály Benkő. In: Eleink, II/2. (2003), 101–103. (http://www.napkut.hu/eleink4-101, utolsó letöltés: 2019. július 10.)

Diodorus 1967: Diodorus Siculus/Diodórosz Szikeliotész, Bibliothéké, II/43, angol kiadás: Diodorus of Sicily in Twelve Volumes. II., London-Cambridge, The Loeb Classical Library, 1967.

Dókus 1900: Dókus Gyula, Árpád-kori sírleletek Zemplén vármegyében. In: Archaeologiai Értesítő, XX. (1900), 39–61.

Domanovszky 1906: Domanovszky Sándor, Kézai Simon mester krónikája. Forrástanulmány, Kiadja a Magyar Tudományos Akadémia. Budapest, 1906.

Erdélyi–Benkő 2015: Erdélyi István – Benkő Mihály, The Sargatka culture and the Huns. Global-Turk 3–4. (2015), Astana, 103-117. 

Érdy 2001: Érdy Miklós, A hun lovastemetkezések magyar vonatkozásokkal, Magánkiadás.  Budapest, 2001.

Éri–Kelemen–Németh–Torma 1969: Éri István – Kelemen Márta – Németh Péter – Torma István, Veszprém megye régészeti topográfiája. A veszprémi járás, Budapest, 1969.

Etnicseszkij Atlasz Uzbekisztana, 2002: Etnicseszkij Atlasz Uzbekisztana. Taskent 2002.

Fedorov–Davidov 1966: Fedorov–Davidov G. A. Kocsevniki Vosztocsnoj Evropi pod vlaszti zolotoordinszkih hanov, Moszkva, 1966.

Fettich 1931: Fettich Nándor, Adatok a honfoglaláskor archaeologiájához. In: Archaeológiai Értesítő, XLV. (1931), 48–l12. különös tekintettel a 77. kép 11. elemére, 94.

Fodor 1973: Fodor István, Honfoglalás kori régészetünk néhány őstörténeti vonatkozásáról. In. Folia Archaeologica, XXIV. (1973), 159–175.

Fóti 2013: Fóti Erzsébet, A Kárpát-medence 6–11. századi történetének embertani vonatkozásai című előadásának (elhangzott a Magyar Tudományos Akadémia: Magyar őstörténet – Tudomány és hagyományőrzés című konferenciáján 2013. április 18-án) szerkesztett változata. (https://btk.mta.hu/images/06_F%C3%B3thi_Erzs%C3%A9bet.pdf, utolsó letöltés: 2019. november 30.

Fóti 2014: A 2013-as előadás bővített és átdolgozott változata. In: Sudár Balázs – Szentpéteri József – Petkes Zsolt, (et al.) Magyar őstörténet. Tudomány és hagyományőrzés. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, Budapest, 2014, 151–168.  

 

Galeotto 1977: Galeotto Marzio, Mátyás királynak kiváló, bölcs, tréfás mondásairól és tetteiről szóló könyv (Fordította, jegyzetekkel ellátta, az utószót írta: Kardos Tibor), Magyar Helikon, Budapest, 1977. (Bibliotheca historica).

Gavrilova 1965: Gavrilova A. A. Mogilnik Kudirge kak isztocsnik po isztorii altajszkih plemen, Leningrád, 1965.

Ginzburg 1963a: Ginzburg V. V. Antropologija szovremennogo i drevnego naszelenija Szrednej Azii. Anthropos, 15., Brno 1963.

Ginzburg 1963b: Ginzburg V. V. Elementi antropologii dlja medikov, Leningrád, 1963.

Ginzburg 1964: Ginzburg V. V. Raszovije tipi Szrednej Azii i ih formirovanije v processze etnogeneza jego narodov. Trudi SZAGU, 235, Taskent, 1964.

Győrffy 1958: Győrffy György – Czeglédy Károly – Harmatta János (et al.),  A magyarok eredetéről és a honfoglalásról, Budapest, 1958.

Győrffy 1981: Riccardus-jelentés. (Fordította: Györffy György) In: Katona Tamás (szerk.): A tatárjárás emlékezete, Magyar Helikon Kiadó, Budapest, 1981, 95–100.

Halikov 1989: Halikov A. K. Tatarszkij narod i jego predki, Kazan, 1989.

Hampel 1900: Hampel József, A honfoglalás kor hazai emlékei. In: Pauler Gyula–Szilágyi Sándor (szerk.): A magyar honfoglalás kútfői. A honfoglalás ezredéves emlékére, Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 1900, 507–878.

Harmatta 2001: Harmatta János, Julianus és a keleti magyarok. In.: Benkő Mihály: Julianus nyomdokain Ázsiában. Budapest, Timp Kiadó, 2001, 1–10. (Előszó)

Hölbling 2010: Hölbling Tamás, A honfoglalás forráskritikája. Budapest, 2010.

Haszanov 1999: Haszanov, H. A közös azerbajdzsáni–magyar etnikai gyökerekről (Fordította: Soproni András), Európai Folklór Intézet, Budapest, 2010.

Hrakovszkij 1959: Hrakovszkij V. Sara fal-Zámán Tahir Marwazi. Trudi Szektora Vosztokovedenija AN Kaz. SZSZR, 1, Alma-Ata, 1959.

  1. Tóth 1976: H. Tóth Elvira, The Equesterian Grave of Izsák-Balázspuszta from the Period of the magyar Conquest. Az Izsák-balázspusztai honfoglaláskori lovas sír. In. Acta Museorum Ex Comitatu Bács-Kiskun Cumania, IV. Archaeologia (1976), 141–186.

Iszmagulov 1968: Iszmagulov O. The origin of the Kazakh anthropological type. VIII. International Congress of Anthropology, Tokio, 1968.

Jósa 1914: Jósa András, Honfoglalás kori emlékek Szabolcsban. In: Archaeologiai Értesítő,  XXXIV. (1914),  169–184., 271–273., 303–340., 449–450.

Judin 1965: Judin V. P. Tavarih-i Guzida-ij Nuszrat Náme, In: Materiali po isztorii kazahszkih hansztv XV–XVIII vekov. Alma Ata, 1969, 9–43. 

Karjalainen 1921: Karjalainen F. P. Die Religion der Jugra - Völker I. Helsinki, 1921, 92.

Kazak Értelmező Szótár 1999: Kazak tilinin sezdigi (Kazak értelmező szótár), Almaty, 1999.

Kazahszko-russzkij szlovar 2008 : Kazahszko-russzkij szlovar, 2008, Almaty.

Képes Krónika 2019: Képes Krónika (http://mek.oszk.hu/10600/10642/10642.htm, utolsó letöltés: 2019. március 8.)

Kézai 1862: Kézai Simon, Magyar krónika (Fordította: Szabó Károly), Ráth Mór, Pest, 1862. (http://mek.oszk.hu/02200/02249/02249.htm, utolsó letöltés: 2019. november 21.)

Kiss 1839: Kiss Bálint, Magyar régiségek, Landerer Lajos, Pest, 1839.

Kiss 1938: Kiss Lajos, A geszterédi honfoglaláskori sírlelet. In. Archaeologia Hungarica, XXIV. (1938) 

Kiss 1983: Kiss Attila, Baranya megye X–XI. századi sírleletei. Magyarország honfoglalás és Árpád-kori temetőinek leletanyaga I., Akadémiai Kiadó, Budapest, 1983.

Konkobajev 2013: Konkobajev K. Ősmagyar nyomok a kirgiz nyelvben (Fordította: Benkő Mihály). In: Eleink, XII/2. (2013), 40–43.

Kréneisz 2015: Kréneisz Géza: Kik a székelyek? (http://epa.oszk.hu/01400/01445/00013/pdf/EPA01445_acta_hungarica_2015_2_006-010.pdf, utolsó letöltés: 2019. március 8.)

Krishna Riboud 1977: Krishna Riboud, Some remarks on the Face-covers (fu-mien) discovered in the tombs of Astana. In: Oriental Art, 23/4., (1977), 451. sk.

Kumekov 2008a: Kumekov B. Kazahi i vengri: obscsije istoricseszkije korni. In: A magyarság és a Kelet. Az MVSZ II. őstörténeti konferenciája II., Budapest, 2008, 139–156.

Kumekov 2008b:  Kumekov B. K kipcsakszkogo-madjarszkim etnicseszkim szvjazam.  In: Uly dalanyn birtar ulani (A széles puszta nagy fia. Mándoky Kongur István emlékkönyv), Almaty, 2008.

Kuskumbajev 2012: Kuskumbajev A. K. Magyarok keleten és nyugaton (Fordította: Benkő Mihály.), Napkút Kiadó, Budapest, 2012.

Kuskumbajev 2017: Kuskumbajev A. K. Genealogy (shezhire) of kara-kypchaks as an historical source. AURASIA uluslararasi Arastimalar Deyisi Alt:5 12.Özel Sagi 2017. Türkiye. 

Kuskumbajev 2018: Kuskumbaev A. K. Madjari Dast-i Kipcsake i Zolotoj Orde. In: Materiali II–j naucsnoj konferencii szrednevekovoj isztorii Dest-i Kipcsaka. Naucsno–isszledovatelszkij centr Dest-i Kipcsak, Astana, 2018.

Kuznyecov 1961: Kuznyecov V. A. Zmejszkij katakombnij mogilnik. In.: Materiali po Arheologii i drevnej isztorii Szevernoj Oszetii I. Ordzsonikidze, 1961.

 

László 1943: László Gyula, A koroncói lelet és a honfoglaló magyarok nyerge. In: Archaeologia Hungarica 27., Budapest, 1943.

László 1974: László Gyula, A népvándorláskor művészete Magyarországon, Corvina Kiadó, Budapest. 1974.

László 1988: László Gyula, Árpád népe, Budapest, Helikon Kiadó, 1988.

Levin 1947: Levin M. G. Antropologicseszkij tip jakutov, Kratkie. Szoobscsenija. IE AN, SZSZSZR, 3. (1947).

Levin 1952: Levin M. G. Materaly po antropologii Kazahsztana. In: Ginzburg–Debec–Levin–Csebokszarov, Ocserki po antropologii Kazahsztana, Kratkie Szoobscsenija. IE AN, 16., 1952.

Levin 1954: Levin M. G. K voproszu o juzsnoszibirszkom antropologicseszkom tipe. Kratkie Szoobscsenija. IE AN, 21., 1954.

Ligeti 1964: Ligeti Lajos, A magyar nép mongol kori nevei. In: Magyar Nyelv, 1964/432., 385–404.

Lipták 1978: Lipták Pál, Honfoglalás–Árpádkor (X-XIII. század). In: Lipták Pál: Embertan és emberszármazástan, Tankönyvkiadó, Budapest, 1978, 266. sk.

Magauin 2013: Magauin M. A kazah történelem ábécéje, Budapest, 2013.

Magyarország 1996–2000: Magyarország a XX. században, Babits Kiadó, Szekszárd 1996–2000. (http://mek.oszk.hu/02100/02185/html/1330.html, utolsó letöltés: 2019. július 9.)

Mándoky 2002: Mándoky Kongur István, Amu-Darja széles vize, Karcag, 2002. (Elektronikus kiadás: Terebess Ázsia E-tár, https://terebess.hu/keletkultinfo/amudarja.html, utolsó letöltés: 2019. március 8.)

Martin 1928: Martin R. Lehrbuch der Anthropologie, 1, Jena, 1928.

Martin 1957: Martin R. – Saller K. F. Lehrbuch der Anthropologie, I-II., Fischer Verlag. Stuttgart, 1957.

Materiali 1969: Materiali po isztorii kazahszkih hansztv XV–XVIII. vekov. Alma-Ata, 1969.

Mogilnikov 1992: Mogilnikov A. M. Szargatszkaja kultura. In: Sztepnaja polosza aziatszkoj csaszti SZSZSZR v szkifo-szarmatszkoje vremja. Arheologija SZSZSZR. 292–312. Moszkva, 1992.

Mazsitov 1981: Mazsitov N. A. Juzsnij Ural v VII-XII. vv. Moszkva.

Mesterházy 1980: Mesterházy Károly, Ein landnahmezeitlicher Sattel aus Ártánd. In: Acta Archaeologica Academiae Scienciarum Hungaricae, XXXII., Akadémiai Kiadó, Budapest, 1980, 295–308.

Mesterházy 1983: Mesterházy Károly, Honfoglalás kori nyereg Ártándról. In: Héthy Zoltán (szerk.): A Bihari Múzeum Évkönyve, III., Berettyóújfalu, 1982, 51–66.

Móra 1926: Móra Ferenc, Lovas sírok Kunágotán. In: Csanádvármegyei könyvtár, 1926/5., Szeged, 1926.

Moravcsik 1927: Moravcsik Gyula, Muagerisz király. In: Magyar Nyelv, 1927/23., 258–271.

Nagy 2016: Nagy Iván, Adalékok a madjar-magyar kérdéshez, (http://julianusbaratai.blog.hu/2016/10/31/nagy_ivan_adalekok_a_madjar-magyar_kerdeshez, utolsó letöltés: 2016. november19.)

Némäti 1911: Némäti Kálmán, Nagy-Magyarország ismeretlen történelmi okmánya, Budapest, 1911. (http://mek.oszk.hu/07200/07222/#, utolsó letöltés: 2018. december 23.)

Perémi 2016: Perémi Ágota (szerk.), Hadak útján. Népvándorlás Kor Fiatal Kutatóinak XXIII. konferenciakötete, Laczkó Dezső Múzeum, Veszprém, 2016.

Poeti pjati vekov 1993: Poeti pjati vekov. Kazahszkaja poezija XV– nacsala XX. vv. Alma Ata, Zsazusi, 1993.

Poujol 2001: Catherine Poujol, Dictionnarie de l’Asie Central. Paris, 2001.

Rawson 1996: Rawson, Jessica, The Mysteries of the ancient China. Discoveries from the Early Dynasties, London, 1996.

Rasid-Ad-din 1952: Rashid, Ad-Din, Annals collection Djami at-tavarih, Moskow, 1952.

Révész 1985: Révész László, Adatok a honfoglalás kori tegez szerkezetéhez. In. Acta Antiqua et Archaeologica. Supplementum, 1985,  35–53.

Révész 1989–1990: Révész László, Honfoglalás kori veretes tarsolyok Karosról. In. Agria.  Az Egri Múzeum évkönyve. Annales Musei Agriensis, 1989–1990/25–26., 275–309.

Révész 1993: Révész László, Honfoglalás kori nyeregmaradványok Karosról. In: A Herman Ottó Múzeum évkönyve, 30-31/1. (1993), 105–124. (https://epa.oszk.hu/02000/02030/00025/pdf/HOM_Evkonyv_30-31_1_105-124.pdf, utolsó letöltés: 2019. augusztus 27.)

Révész 1999: Révész László, Emlékezzetek utatok kezdetére. Régészeti kalandozás a magyar honfoglalás és államalapítás korában, Timp Kiadó, Budapest, 1999.

(http://www.arpad.btk.mta.hu/images/aktualis/2019/014_het/ReveszL_Tarsoly.pdf, utolsó letöltés: 2019. augusztus 20.)

Roginszkij 1955: Roginszkij, Ja. Ja. – Levin, M. G. Osznovi antropologii, 1955.

Róna-Tas 1978–80: Róna-Tas András: Opponensi vélemény Fodor István: A honfoglaló magyarság keleti gyökerei című kandidátusi értekezéséről. In: Jósa András Múzeum évkönyve, XXI–XXII. (1978–1980), 117. (Vö.: Benkő Mihály: Beszámoló 1991. évi nyugat-mongóliai kutatóutamról. In: Keletkutatás, 1991 ősz, 100–104.)

Róna-Tas 1986: Róna-Tas András, A magyar népnév egy 1311-es volgai bolgár sírfeliraton. (The  Ethnonym Magyar on a Volga Bolgarian epitaph)  In: Magyar Nyelv, LXXXII. (1986), 78–81.

Róna-Tas 2004: Róna-Tas András, Nép és nyelv: A magyarság kialakulása (elhangzott 2004. március 1-én a Mindentudás Egyetemén: http://real-eod.mtak.hu/1079/1/05%20R%C3%B3na-Tas%2073-92.pdf, utolsó letöltés: 2016. november 14.)

Rosser 2000: Rosser Z. H.– Zerjal. T.– Hurles. M.– Adorjaan. M. (et al),

Y-Chromosomaldiversity within Europe is clinal and influenced primarity by geography rather than language. Am J Hum Genet 66, 1526–1543. (2000)

Rubruk 2002: Rubruk útleírása 1255-ből. In:  Györffy György (szerk.), Julianus barát és a Napkelet felfedezése, Budapest, 2002. (http://mek.oszk.hu/06100/06172/html/julianus0020.html, utolsó letöltés: 2018. december 23.)

Scarpari 2000: Scarpari Maurizio, Az ősi Kína, Officina ’96 Kiadó, Budapest, 2000.

Stein 1926: Stein Aurél, Innermost Asia I–IV., Oxford, 1926.

Stein 1936: Stein Aurél, Ősi ösvényeken Ázsiában, I–II., Franklin Társulat, Budapest, 1936.

Sudár 2015: Sudár Balázs (szerk.), Magyarok a honfoglalás korában, Magyar őstörténet sorozat 2, Budapest, 2015.

Supka 1909: Supka Géza, Honfoglalás kori leletről Mezőtúron. In: Archaeologiai Értesítő, XXIX. (1909), 263–267.

Supka 1911: Supka Géza, Honfoglalás kori leletről Gödöllőn. In: Archaeologiai Értesítő, XXXI. (1911), 180–182.

Szabó 1873: Szabó Károly, Kisebb történelmi munkák I–II., Ráth Mór, Budapest, 1873.

Szauskin 1963: Sauskin-–Voronov, A. G. (et al.), Atlasz Kusztanajszkoj Oblaszti, Moszkva, 1963.

Szemjonov 1895: Szemjonov N. Tuzemci Szevero-Vosztocsnogo Kavkaza, St. Petersburg, 1895.

Tardy 1980: Tardy Lajos, A tatárországi rabszolgakereskedelem és a magyarok a XIII–XV. században, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1980.

Thallóczy 1896: Thallóczy Lajos, Adalék az ó-hit történetéhez Magyarországon. In: Századok XXX/3., (1896), 200.

Thuróczi 1957: Thuróczi János, Magyar Krónika (Fordította: Geréb László), Budapest, 1957. (http://mek.oszk.hu/1060/10633/10633.htm, utolsó letöltés: 2019. március 8.)

Tokarjev 1958: Tokarjev S. A. Etnografija narodov SZSZSZR. Moszkva, 1958.

Tóth 1965a: Tóth Tibor, A honfoglaló magyarság ethnogenezisének problémája (Problèmes de l'ethnogenèse des Hongrois Conquérants). In: Anthropologiai Közlemények, IX/4., (1965), 139–149. (a II. Nemzetközi Finnugor Kongresszus Embertani Szekciójában 1965. augusztus 26-án, Helsinkiben elhangzott előadás szerkesztett változata)

Tóth 1965b: Tóth, Tibor, The Period of the Transformation in the Process of Metisation – A paleoanthropological sketch. In: Annales Historico-Naturales Musei Nationalis Hungarici, 1966/58., 469–487.

Tóth 1966a: Tóth Tibor, Tanulmányúton a Szovjetunióban (Újfalvy Károly nyomában). In: Anthropologiai Közlemények, X/4., (1966), 139.

Tóth 1966b: Tóth Tibor, Az ősmagyarok mai relictumáról (Előzetes beszámoló). In: A Magyar Tudományos Akadémia Biológiai Tudományok Osztályának Közleményei, IX/1–2., (1966), 283–299.

Tóth 1969: Tóth Tibor, Az ősmagyarok genezisének szarmatakori etapjáról. In: A Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai és Történettudományi Osztályainak Közleményei, XVIII.  (1969), 85–95.

Trepavlov 2002: Trepavlov V. V. Isztorija Nogajszkoj Ordi, Moszkva 2001.

Turkoly 2016: Turkoly Sámuel levele Asztrahánból. (http://mnl.gov.hu/mnl/hml/hirek/turkoly_samuel_levele_asztrahanbol, utolsó letöltés: 2019. március 8.)

U. Kőhalmi 1968: Urayné Kőhalmi Katalin, Two Saddle Finds from Western Mongolia. In: Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae, XX. (1968), 347–358.

U. Kőhalmi 1972: Urayné Kőhalmi Katalin, A sztyeppék nomádja lóháton, fegyverben, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972.

Varázséji 1880: Varázséji Gusztáv, A szeged-öthalmi őstelep és temető. In: Archaeologiai Értesítő, XIV. (1880), 323–336.

Vásáry 2008: Vásáry István, Julianus magyarjai a mongol kor után: mozsarok és miserek (mescserek) a Közép-Volga vidékén. In: Vásáry István, Magyar őshazák és magyar őstörténészek, Balassi Kiadó, Budapest, 2008, 37–72.

Vosztrov 1961: Vosztrov V. V. Rodoplemennoj szosztav i rasszelenije kazahov na territorii Szemirecsenszkoj Oblaszti. Trudi IIAE AN Kaz. SZSZR, 12., Alma-Ata, 1961.

Vosztrov 1962: Vosztrov V. V. Rodoplemennoj szosztav i rasszelenije kazahov na territorii Turgajszkoj Oblaszti. Trudi IIAE AN Kaz. SZSZR, 16. Alma-Ata, 1962. 

Wosinsky 1896: Wosinsky Mór, Tolnavármegye az őskortól a honfoglalásig II., Budapest, 1896.

Lábjegyzetek: 

[1]Kuskumbajev 2018, 132. sk.; Chamroy 89–105.; Mirgalijev 2008, 108.

[2]Trepavlov 2001, 437.

[3]Magauin 16. skk.

[4]Abulhair kán Sejbaninak, Batu kán testvérének, Dzsingisz kán unokájának leszármazottja volt.

[5]Vö.: Bromlej 1990, 207-211.

A bejegyzés trackback címe:

https://julianusbaratai.blog.hu/api/trackback/id/tr7116754336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.11.14. 14:45:20

Ezek tükrében, hogy bő fél évszázada ismerték és azóta is igazolták a fenti tények, adódik a kérdés:
A Magyartalan tudománytalan ákádémijja miért kussol, vagy - ami még rosszabb - miért hazudik?

Benkő István 2021.11.14. 20:15:47

@gigabursch: Ez nem csak az MTA problémája. A "mtk=Más találta ki" és a "SI=Sárga irigység" faktor mellett politikai felhangjai is vannak a téma negligálásának. Sajnos most BM-en kívül csak egyetlen tudományos kör támogatja a téma komoly kutatását (itt most nem akarom megnevezni).

gigabursch 2021.11.14. 21:36:14

@Benkő István:
A kérdés költői volt, a válasz viszont pontos.
Mindenesetre ez a blog is fent van azon a listán nálam, ami egy szép telitalálatos lottószelvény esetén mecenaturámra jogosult.
Addig viszont csak drukkolni tudok... :-/
süti beállítások módosítása