Magyar őstörténet

Julianus barátai

Julianus barátai

ÚJ MAGYAR ŐSTÖRTÉNET (1-2. RÉSZ), INTERJÚ SUDÁR BALÁZZSAL

NEM AKKOR, NEM OTT ÉS NEM ÚGY, AHOGY GONDOLTUK, Pestisracok.hu 2017. 01. 7-8.

2017. január 13. - Benkő István

http://pestisracok.hu/nem-ott-nem-akkor-es-nem-ugy-ahogy-gondoltuk-uj-magyar-ostortenet-1-resz/

http://pestisracok.hu/nem-ott-nem-akkor-es-nem-ugy-ahogy-gondoltuk-uj-magyar-ostortenet-2-resz/

sudar-01.jpg

Sudár Balázs történész, az MTA Magyar Őstörténeti Témacsoportjának vezetője (fotó: Horváth Péter Gyula / PestiSrácok.hu)

 1. RÉSZ

Tényleg olyan volt-e a honfoglalás, ahogy az iskolában tanultuk? Merre és mennyi ideig vándoroltak őseink? Miért maradt fenn a nyelvünk, és miért nem értjük legközelebbi nyelvrokonaink beszédét? Finnugor nyelvű népként mi közünk a törökökhöz? Csupa olyan kérdés, amelyekre még nincs pontos válasza a történettudománynak, de az elmúlt évek fordulata nyomán legalább már bátran felteszik őket. Az MTA keretein belül 2012 óta működő Magyar Őstörténeti Témacsoport elsősorban az Oroszországban, Ukrajnában és Moldovában fellelt régészeti leletek alapján dolgozva alaposan átrendezte az elméletek eddigi rendszerét. Cikkünk első részében a magyarság vándorlását és a magyar nyelv túlélését vettük górcső alá Sudár Balázs történésszel, a témacsoport vezetőjével, és úgy tűnik, semmi sem úgy van, ahogy eddig hittük. A második részben aztán az is kiderül majd, hogy a honfoglalás-kori magyarok a korszak nagymenői voltak, és bőven lapulhatnak még meglepetések a földben vagy éppen orosz múzeumok raktáraiban.

Az elmúlt évszázad elsősorban nyelvészeti alapú kutatásai és nem ritkán slendrián módon levont következtetései a történelemhez értők és a laikus érdeklődők számára sem adtak elfogadható válaszokat a magyar őstörténetről. Az alternatív szakkiadványok minősége hullámzó, szerzőik szintén hajlamosak túltolni a biciklit az ellenkező irányba, viszont népszerűek, mert kerek egész történeteket kínálnak. Az elmúlt néhány év akadémiai szintű változtatásai hiánytalan narratívát – a történettudomány már csak ilyen – valószínűleg sosem fognak adni, a kutatás viszont sokkal szerteágazóbb lett, és az eddig hiányzó régészeti szál előtérbe helyezésével a puszta teóriák helyett az alátámasztható tényekre helyezi a hangsúlyt. Néhány hete jelent meg az Őstörténeti Témacsoport könyvsorozatának negyedik része, amely a honfoglalást és megtelepedést részletezi.

Inkább honfoglalás volt, mint menekülés

A legelterjedtebb történészi álláspont bő 1121 évvel ezelőttre teszi a honfoglalást, ám ez valószínűleg évekig elhúzódó folyamat lehetett. A magyar történelemtanításban és -kutatásban erősen él ezzel kapcsolatban a „besenyő vész” képe, pedig azt sem tudni, hogy az etelközi magyar szállásterület mekkora részét, hány törzset érintett a támadás. A besenyő fenyegetés közrejátszhatott a Kárpát-medencébe költözésünkben, de aligha volt olyan katasztrofális vereség, ahogy tanítják. A régészeti adatok alapján a magyarok rendezett módon érkeztek meg, pánikszerű menekülésre nem utal semmi. A besenyők nem is költöztek be Etelközbe azonnal a honfoglalásunk után, sőt moldáv kutatók szerint a terület nyugati része még további fél évszázadon át magyar fennhatóság alatt maradt.

A régészet leszűkíti a fantázia mozgásterét

Ugyanannyi történeti forrásból dolgoznak a kutatók, mint korábban, viszont sokkal több régészeti forrásunk lett az elmúlt években. A honfoglaló magyarság régészeti hagyatéka elég jellegzetes, így jó nyomot adhat a korábbi szállásterületeink kereséséhez, és az is biztos, hogy az itteni és az „ottani” leletek időben közel állnak egymáshoz. Mindebből arra következtethetünk, hogy hol lehettek a magyar vezető réteg, és feltehetően a hozzá tartozó köznép szálláshelyei a 9. században

– magyarázta Sudár Balázs.

sudar-03_1.jpg

A magyarokhoz köthető öv- és lószerszámveretek, szíjvég és gomb az Uelgi-tó (az Urál keleti felén) partján lévő, nagy jelentőségű lelőhelyről. (kép: facebook.com)

A kirakós elemeit összerakva most az tűnik valószínűbbnek, hogy az eddig tanítottakkal ellentétben nem századokkal korábban, hanem csak 850 táján kelt útra az Uráltól a magyarok valószínűleg kisebb része, hogy a kazárok államát északról megkerülve, mindössze pár évvel később megérkezzen Etelközbe. A többiek – akiket Julianus barát megtalált csaknem 400 évvel később – ugyanott éltek tovább, és a mongolok is csak nehezen, több hadjáratban tudták legyűrni őket.

Őseink vándorlása tehát eléggé új színben tűnik fel, ráadásul a Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár által említett Levédia eddig feltételezett helyén régészetileg semmi nyomuk a magyaroknak. Ez azért kellemetlen meglepetés, mert a levédiai, állítólagos kazár uralom alatt eltöltött 300 évet tartották a nyelvészek alkalmasnak arra, hogy a magyar nyelv magába szívja a benne megfigyelhető erős török hatásokat.

Amíg nem voltak jó párhuzamai a Kárpát-medencei magyar leletanyagnak, addig sok mindent lehetett gondolni a honfoglalás előtti magyar történelemről. Most, hogy vannak ilyen párhuzamok az oroszországi, ukrajnai és moldovai területeken, leszűkülnek a lehetőségek.

Írjuk át háromszázra, úgy kijön!

A már említett Konstantin császár azt írta, hogy a magyarok három évig harcoltak együtt a kazárokkal, és ez a három év a legújabb ismereteink szerint simán lehet az az időszak, amíg a vándorlás tartott az Uráltól Etelközig. Korábban viszont nyelvészeti alapon tévedésnek minősítették Konstantin közlését, és önkényesen átírták 300 évre a kazár–magyar együttműködést, hogy legyen idő a török nyelvi hatások kibontakozására. A gombhoz varrták a kabátot, ám kiderült, hogy az elmélet nem áll túlságosan erős lábakon. Ha viszont nem Levédiában kaptuk a török hatást, akkor hol és mikor? Erre egyelőre nem tudunk válaszolni.

A vándorlást sem egy kompakt csoport átköltözéseként kell értelmezni, hiszen menet közben is voltak, akik kiváltak, és voltak csatlakozók.

Konstantin szerint a sabartoi (szavárd) névvel illetett nép a besenyőktől elszenvedett vereség után kettészakadt, és a változatlanul ezt a nevet viselő része délre költözött a „perzsa végekre” (talán a Kaukázusba), míg a másik, turkoi (türk) néven említett része Etelközbe vándorolt. A politikai alakulatok névváltása nem egyedülálló, elég arra gondolnunk például, hogy a Szovjetunió egyik napról a másikra eltűnt, és a helyén „megszületett” Oroszország és egy sor további állam.

sudar-05.jpg

A szubbotyici horizont néven ismert lelőhelycsoport minden bizonnyal azonos Etelközzel (térkép: MTA)

Mivel a környéken mozgó más, török nyelvű népeket nem feltétlenül illették a bizánciak türk névvel, a magyarok turkoi megnevezése inkább politikai megnevezés lehet, mint etnikai, habár egyúttal a politikai alakulatot megszervező török vezetőrétegre is utalhat.

A Kaukázus térségében néhány hónapja kerültek elő érdekes, jellegzetesen honfoglalás-kori magyar típusú leletek a 10. századból, amelyek tartozhattak a nem sokkal azelőtt kettészakadt magyarok szavárd ágához. Csakhogy egyelőre ezekhez nincsenek meg a temetők, vagy nem magyar típusú temetkezésnél találtak rájuk. Ez már önmagában is megkeveri a dolgot, a Kaukázus ráadásul igazi kutatási útvesztő, hiszen tele van elzárt, egyedi völgykultúrákkal, és évszázadokon át a szétesett nomád államok népeinek menekülési célpontja volt.

Miért maradt fenn a magyar nyelv?

Az Árpád-korban Európa három pontján – Magyarországon, a Kaukázusban és Magna Hungariában – számolhatunk magyarokkal, akik nagyon hasonló nyelvet beszélhettek. A honfoglalók viszont valószínűleg jelentős számbeli kisebbségben voltak a Kárpát-medencében az itt talált avar és szláv népességhez képest, tehát nekik kellett volna beolvadniuk az alávetett, idegen nyelvű nép közé, ahogy ez történt például az elszlávosodott bolgárokkal és oroszokkal (ruszokkal). Így viszont itt feszül a kérdés, hogy a honfoglalók nyelve hogyan élhetett túl mind a mai napig. Sőt, a magyar nyelvhasználat már a korai Árpád-korban meghatározó volt a hivatalos latin írásbeliség mellett, a honfoglalás után eltelt egy-két évszázad pedig nem lehetett elegendő az ország elmagyarosodásához.

Sudár Balázs szerint kész csoda, hogy mi itt ma is magyarul beszélünk, hiszen a nyílt sztyeppén intenzív nyelvcserék zajlottak a történelem során, a sikeres nyelvi honfoglaláshoz pedig kevéssé valószínű, hogy elég egy egyszeri betelepülés.

A magyarok beköltözésekor nyoma sincs annak, hogy bármilyen harcban álltak volna a terület feltehető etnikai többségét adó avarokkal, néhány esetben pedig az avar kori temetőket is tovább használták a honfoglalás után. Logikusnak tűnik, hogy a honfoglalók velük azonos nyelvű népességgel keveredtek itt össze, de megfogható tényanyagunk nincs ez ügyben. Az egyetlen biztos kiindulópontunk, hogy ma is magyarul beszélünk, tehát valamikor be kellett költöznie a Kárpát-medencébe egy döntő többséget kitevő, magyar nyelvű tömegnek.

sudar-06.jpg

Az avarokhoz köthető nagyszentmiklósi kincs részlete. Az avarok nélkül nehéz magyarázatot találni a magyar nyelv fennmaradására. (fotó: letopisec.blog.bg)

Rejtély azonban nemcsak ott van, hogy miért maradt fenn a magyar nyelv, illetve hol szívtuk fel a török nyelvi hatást. A nyelvészek szerint legalább 2500 éve váltunk el legközelebbi nyelvrokonainktól, míg a régészeti leletek szerint még évszázadokig a közelükben éltünk. Kínzó kérdés, hogy miért különbözik mégis ennyire a nyelvünk a hantitól és a manysitól, ha a magyar nyelv változási dinamikáját nézve, nagyon hasonlítania kéne a nyelvünknek az övékhez.

A történeti elmélet eddig sem fedte a nyelvészeti elképzeléseket, hiszen korábban sem tételeztek fel időben olyan korai eltávolodást, amely megmagyarázná a komoly nyelvi távolságot. A nyelvészet egyszerűen nem foglalkozott az anomáliával, de előbb-utóbb ki kell éleződnie ennek a kérdésnek

  1. RÉSZ

Az első részben a magyarság honfoglalás előtti vándorlása és a magyar nyelv fennmaradása körül megszaporodott kérdéseket boncolgattuk Sudár Balázzsal, az MTA Magyar Őstörténeti Témacsoportját vezető történésszel. A második részben arról beszélt nekünk, hogy sok érdekesség kiderülhet még őseinkről, az irigyelt gazdagságú magyarokról, akik egyből nagyban játszottak, amint megjelentek a történelem porondján.

A vándorló magyarok már a vérszerződés előtt komoly katonai erőt felvonultató, látványosan jómódú törzsszövetségben éltek, ám ez még a törzsek egyenrangúságán alapuló, mellérendelő politikai rendszer volt.

Különleges államalapítás

Etelközbe érkezvén aztán, a 9. század közepén ez a rendszer átalakította saját magát. A hét vezér maga fölé emelt egy fejedelmet, egy hadvezért, valamint egy főbírót, lemondva a hatalma egy részéről, és létrehozva egy alá-fölérendelő politikai rendszert. A magyarság olyan időben lépett szintet az önszerveződésben, amikor nem volt ilyen kényszer, a környékbeli törzsszövetségek nem jártak el hasonlóan, sőt ezt a tudást nem is volt kitől átvenniük a korabeli magyaroknak. A kazár állam jóval szervezettebb alakulat volt, amely nem szolgálhatott mintául. A magyar államszervezésnek helyi párhuzama nincs, van viszont közép-ázsiai, ami felveti a lehetőséget, hogy a magyarság államszervezési tudása onnan ered. Ez egyúttal megmagyarázná a török eredetű méltóságneveinket is.

sudar-08_1.jpg

A vérszerződéssel hozták létre őseink Etelközben a törzsek felett álló magyar államot (Székely Bertalan festménye)

Elméletek helyett tények

Az Őstörténeti Témacsoport a logikusan kínálkozó lehetőségek ellenére nagyon óvatosan von le bármiféle következtetést, hiszen egyelőre leginkább a kérdések szaporodnak a honfoglalás előtti magyar történelemmel kapcsolatban.

A korábbi magyar őstörténeti álláspontokhoz képest markánsan eltér a körvonalazódó történet, amelynek bizonyos részeit már fel lehet vállalni kijelentésként

– hívja fel a figyelmet Sudár Balázs. Ez csak itthon jelent komoly újdonságot, az orosz kutatók számára nem, hiszen ők már húsz éve ahhoz hasonló térképeket rajzolnak, mint amilyet a közelmúltban adott közre a magyarok vándorlásáról Türk Attila, a témacsoport vezető régésze.

sudar-09.jpg

A magyarok lehetséges vándorlása a régészeti leletek alapján (térkép: Türk Attila / MTA)

Eddig az egész vándorlástörténet tulajdonképpen fikció volt. Nyelvészeti megfontolásokra alapult, továbbá régészeti megfontolások voltak régészeti leletek nélkül, és történeti megfontolások megfelelő mennyiségű történeti forrás nélkül. Most ez megváltozott, mert van régészeti anyag, ennek a történeti kiértékelése ugyanakkor nagyon összetett dolog, ráadásul mindig benne van a pakliban, hogy előkerül valami egy váratlan helyről, ami felborítja az addigi feltevéseket. Az azért elgondolkodtató, hogy a magyarokhoz köthető leletanyag ritka és nagyon sajátságos, nem lehet bárhol belebotlani. Viszont abban a három foltban, ahol ezek előkerültek – Urál, Etelköz, Kaukázus –, ott megvannak a párhuzamaik a történeti forrásokban is.

A tananyagban eddig szereplő, és több szempontból megdőlni látszó tételek sem voltak többek hipotézisnél, ahogy az új felfedezésekből levonható logikus következtetések is valamilyen mértékben feltevések, de legalább már vannak kézzel fogható fogódzók.

sudar-10.jpg

A magyarok vándorlására vonatkozó eddigi legelterjedtebb elmélet

Nomád modellek adhatnak válaszokat

Azt gondolom, hogy további komoly változások várhatóak. Eddig az Uráltól a Kárpátokig tartó vándorlás 300-500 éves szakasznak volt feltüntetve, ha viszont a néhány éves vándorlást vesszük alapul, akkor más időszak történeti forrásait kell vizsgálat alá vonni. Ezek a források meglehetnek, csak eddig nem foglalkoztak velük a történészek, mert nem abba az időbe tették a magyarok vándorlását.

Módszertanilag is új helyzet állt elő, mert az utóbbi 20-25 évben óriási információs robbanás következett be, ami által sokkal elérhetőbbé vált Közép-Ázsia. Ennek a jelentőségét nem is feltétlenül az arrafelé töredékesen felbukkanó, kétségtelenül érdekes, magyarokra utaló nyomok adják, hanem a modellezés lehetősége. Annak, hogy a nomád történelem miként zajlik, teljesen más a logikája, mint a mi letelepedett társadalmunkban gyökerező gondolkodásmódunk. Ennek a megismerésében a közép-ázsiai minták sokat segíthetnek.

Nem azt mondom, hogy egy az egyben a magyarokra átültethető dolgokat fogunk találni, hanem működési modelleket gyűjthetünk össze. Ezek alapján elkezdhetünk azon gondolkodni, hogyan működik egy törzsszövetség, miként történik egy vándorlás: amikor menni kell ezer kilométert, mit viszünk magunkkal, mit hagyunk ott.

– veti fel a kutatás következő kérdéseit Sudár Balázs.

sudar-11.jpg

Türk Attila, a magyar expedíció vezetője és Ilés-Muszka Andrea egy 10. századi leletet vizsgálnak a Bojanovo közeli ásatáson (fotó: Szöllősi Mátyás / MTA)

Látszott, hogy nem akárki érkezett meg

A forráshelyzetből fakadóan, ezt a korszakot sosem lehet majd teljes bizonyossággal tárgyalni. A történettudomány dolga az lesz az elkövetkező időben, hogy újrarostálja, újragondolja a forrásokat, valamint létrehozzon egy példatárat nomád önszervezési és életmódbeli mintákkal, amelyekkel össze lehet hasonlítani minden apró részletet. Sziszifuszi anyagfeltáró munka következik, amely évtizedekig tarthat. A magyar őstörténet-kutatás egyik iránya lehet, hogy át kell nyálazni a sztyeppe történetét, sok száz év tapasztalatait kell feldolgozni.

Sokkal kevesebb bizonyosságot mernék kijelenteni, mint ami bekerült a régi tankönyvekbe. A mi új elgondolásaink átültetésével viszont nem állunk rosszul. A legújabb történelmi atlaszban a többi feltevés mellett már benne van a Türk Attila-féle vándorlási térkép, az előadásainkat pedig nagy érdeklődés fogadta. Az őstörténetben eddig is az okozta a legtöbb problémát, hogy többet akartak mondani a kutatók, mint amit tudhatunk. A történelem identitásképző tényező, érthető, hogy ehhez teljes képet szeretnénk, viszont megalapozatlan képre nem szerencsés identitást építeni. Ami tisztán látszik a sztyeppei történetünkből, arra is büszkék lehetünk. A honfoglaló magyarok felszerelése még a sztyeppén is kirívóan gazdagnak számított, ha valahol felbukkantak, akkor látszott, hogy nem akárki érkezett meg. A szintén nem jelentéktelen dunai bolgárok leletanyaga például eléggé hasonlít a magyarokéra, csak van egy kis különbség: az ő övvereteik bronzból készültek, a mieink meg aranyozott ezüstből. Figyelemre méltó, hogy amikor a magyar törzsszövetséget elkezdik látni a történeti források, ugyanakkortól nyomon követhető a régészeti anyag, és ez nagyjából egybeesik időben az államszervezeti szintlépéssel is. A források arról számolnak be, hogy harcolunk a bizánciakkal, harcolunk a kazárokkal, harcolunk a bolgárokkal, folyamatosan hordjuk a görög rabszolgapiacokra a szlávokat. A semmiből betoppant egy jól szervezett, erős és gazdag nép Kelet-Európába, amely egyből nagyban játszott, és amelyről mindenki tudott a tágan vett környéken.

sudar-12.jpg

A régi magyarokat még a közelmúltban is szegényes, egyszerű népként ábrázolták, de azóta bebizonyosodott, hogy jól szervezettek és rendkívül gazdagok voltak. (részlet az István, a király 1983-as ősbemutatójából)

Biztató kilátásokkal kecsegtet, hogy az orosz tudományos élet nagy erőkkel dolgozik saját földjük múltjának a megismerésén, és nagy kedvvel álltak bele a magyar ügybe is. Egyre izgalmasabbak vagyunk nekik mi magyarok, mert már rendszerbe állt az anyag, ami motiválja őket a magyar őstörténet további kibogozására. Így derülhet fény a következő években múltunk további, most még homályos részleteire is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://julianusbaratai.blog.hu/api/trackback/id/tr5712123647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aszódi Katalin 2017.01.14. 22:50:30

Ha végre el tudnánk fogadni a szkíta-hun-magyar folytonosságot, akkor nem kellene vándorlásokon törni a fejeket. Ezen a logikán haladva, kétezer év múlva, amikor magyarok már elférnek egy diófa alatt, azt fogják kutatni, hogy melyik volt az első szálláshely, Székelyföld vagy Somogyország. A szkíta birodalom felbomlását követően a széttöredezett szkíta népek szálláshelyeit egyesítette Atilla, majd a Hun birodalom szétesése után ugyanezen nép töredékek a Kárpát-medencében lévő szkíta-hun központba igyekeztek a sajátjaikhoz. Jól politizáltak, mert valóban képesek voltunk túlélni még további kétezer évet. És ha hagyjuk, hogy továbbra is ellopják a történelmünket és a fiataljainknak nem mutatjuk be valós történelmi ősmúltunkat, akkor már nincs kétezer évünk, de kétszáz sem.

Azzal egyetértek, hogy a kutatónak óvatosan kell fogalmaznia, mert a jelenlegi gyarmatosítóink, parazitáink mindent szétbombáznak ami bennünket erősít.

Benkő István 2017.01.15. 21:53:48

@Aszódi Katalin: Köszönöm a hozzászólását, amely azonban meglehetősen leegyszerűsíti a magyar történelem eltérítésének okait (paraziták, gyarmatosítók). Itt egy kb. 150 éves folyamatról van szó, melynek során az MTA ellentmondásos szerepet játszott. Ezzel láthatóan most egyes - fiatalabb - MTA kutatók szakítani akarnak, de mások - különböző okokból (ezek részben politikaiak, részben személyes, egzisztenciális érdekek) igyekeznek a folyamatot lassítani, visszafordítani. Ennek megnyilvánulása volt Vásáry István cikke a Magyar Nemzet 2015. február 28-i Magazinjában, melyet Múltunk kacatjai címmel írt. Ezekre Bíró András Zsolt és Bakay Kornél adott választ, amit ezen a blogon is közzétettem. Magam is igyekeztem megvilágítani a történelmünk eltérítésének mozgatórugóit az ezen a blogon közzétett Aranyorda titka c. cikkemmel, valamint bővebben a következő linken: www.facebook.com/keletimagyarok/posts/952204304853413:0

Benkő István 2017.01.16. 07:32:50

@Aszódi Katalin: Folytatva. Magam is egyetértek azzal, hogy a magyarság etno-kulturális-politikai gyökereit a szkíta-hun-avar-magyar kultúrkörben kell keresni. Ennek térségi, időbeli, etnikai elemeit szükséges meghatározni. Kétségtelen, hogy a Kárpát-medence már az ie. 5. századtól az un. Szkíta Világ része volt. Ezt régészeti leletek (szkíta tükrök, arany szarvasábrázolások stb.) bizonyítják. A szkíta világ a KM-től egészen az Altajig, sőt a Csendes-óceánig terjedt. Egységes államról nem, de egységes (lovas) kultúráról beszélhetünk. Ennek kialakulása a ló háziasítására vezethető vissza, amelynek három fő etnikai háttér-eleme azok a népek, amelyeknél a lótartással, hasznosítással kapcsolatos szóegyezések állapíthatók meg: iráni. A ló háziasításában magyar (ugor), iráni (tokár, tadzsik) és türk (török) etnikumok vettek részt, ezeknél találhatók meg a szóegyezések (Harmatta). A ló hasznosítása (fogatolás, lovaglás) forradalmasította a közlekedést, szállítást, harcászatot (Veres), ami jelentős népmozgásokhoz, kulturális hatásokhoz vezetett. Az Egyiptomig hatoló - íjászokkal felszerelt - harci szekerek (hükszoszok) már birodalmat alkottak (Észak-Egyiptom, Szentföld). Egyesek erre vezetik vissza a legendás (kinai) sárga császár borodalmát (észak felé folyó és hét ágra szakadó folyam mentén (Nílus). A dél-északi népmozgásokra vezetik vissza a szkíta világ kialakulását (Mészáros Gyula). A 24 íjfeszítő nép egyesítését kínai források alapján Mao Tunnak tulajdonítják, ami azt jelenti, hogy ide vezethető vissza az államiságuk gyökere (pl. a mongolok is hun utód népnek tartják magukat, akár az ujgurok és mi is). Folytathatnám a közép-ázsiai hun birodalommal a türk birodalmon keresztül ... A történet tehát egyáltalán nem olyan egyszerű, mint ahogy Ön felvázolta. A hun birodalom és a kazár birodalom kutatásának ránk is kiható tiltása Sztálin döntésére vezethető vissza. Ugyanis a Szovjet-orosz Birodalom déli téségében egyáltalán nem az oroszok vannak, voltak tulsúlyban (pl. Baskíriia, Tatárföld, Krími tatárok, Csecenföld, Dagesztán, vagy a már kivált országok (Kazahsztán, Kirgizisztán, Türkmenisztán stb.). A kutatási lehetőségek az utóbbi időben szélesebb teret kaptak az utódállamokban és magában az Orosz Föderációban is. Erre utalt Sudár Balázs.....

Benkő István 2017.01.16. 15:00:53

@Aszódi Katalin: A hunok és kazárok kutatásának akadályairól jelent meg Benkő Mihály - Erdélyi István cikke, Néhány érdekes tudománytörténeti momentum a kazárok kutatása egykori lehetőségéről in: Eleink 2003. évi 1. szám, 83-89.. "...A nomád népek kutatását ... sorozatosan ideológiai béklyók akadályozták, Alekszanr Natanovics Bernstamnak a hunokról szóló alapvető jelentőségű monográfiáját Sztálin utasítására 1951-ben betiltották és csak néhány példánya élte túl a megsemmisítést, sőt maga a szerző egészségi állapota is olyan kedvezőtlen fordulatot vett, hogy negyvenhat éves korában elhunyt...." A témát érintő Pravda cikk 1951. december 25-én jelent meg Egy hibás koncepcióról címmel. "... A korabeli uralkodó álláspont ugyanis az volt, hogy a római birodalom bukását alapvetően a belső ok, a rabszolgagazdálkodás csődje okozta, a külső ellenség, a népvándorláskor népeinek szerepe nem volt döntő. Aki mindezt másként látta, annak művei, így Bernstam hunokról írt monográfiája is, ellenséges tettnek minősültek. Bernstam nézeteinek üldözésével egyidőben M. Artamonov is hasonló elbírálásban részesült... M. Artamonov egyáltalán nem nagyította fel a kazár állm szerepét Kelet-Európa történetén belül, ellenkezőleg, a kaganátus még kevéssé feltárt emlékeit igyekezett reális módon értkelni....amikor J. V. Sztálin Marr nylvtudományi elméletei ellen cikket írt, M. Artamonov nem csatlakozott a N. Marr nézeteinek elfogadása miatt, szolgalelkűen önkrigikát gyakorlók táborához. Mindezek a momentumok alaposan visszavetették őt a kazár kaganátus népei régészeti emlékeinek feltárásában, és általában a téma kutatását.... A Bernstam elleni támadás a hunokat tüntette el a Szovjetuinió egykori területeinek térképéről, az Artamonov elleni támadás pedig a kazárokat. Utólag még csak elképzelni sem tudjuk, mekkora zavart okozott mindez Magyarországon is, a honfoglaláskor előtti őmagyar történet kutatásában, hiszen az előtörténetünkben komoly szerepet játszó két nagy nomád birodalmat, a hunt és a kazárt, és a magyarok hozzájuk fűződő kapcsolatát még megemlíteni sem volt tanácsos egy tudományos munkában, ha valaki folytatni akarta a pályáját...."

Aszódi Katalin 2017.01.17. 22:12:22

@Benkő István: Rövid bejegyzésem lényegét - miszerint a letört, háttérbe szorított, Németh László szavaival élve, kisebbségben élő magyarság történelmét az aktuálisan uralkodó hatalmak és azok csatlósai saját érdekeik szerint fogalmazzák meg, erőltetik ránk és taníttatják velünk az iskoláinkban - sok nemzetközi példával alátámasztotta. A tudomány nem független, a politika rendre beleszól abba mit tekinthetünk, illetve mit kell tekintenünk igazságnak. Üdítő volt olvasni az írást és értesülni arról, hogy van már néhány okos ember, aki elindult a valóság útján. Bátortalanok és ez érthető, mert ezt az utat - a jelenlegi viszonyok mellett gondolva -abban a pillanatban szét fogja bombázni a "sajtó" amikor az kiszélesedik. Ma nem merjük kimondani azt, amit a krónikákban világosan megfogalmaztak eleink. Szeretnénk bizonyítani politikai ellenfeleinknek sok-sok lelettel, hogy igazunk van, hogy mi tisztességesek vagyunk amikor a krónikáinkban foglaltakat tekintjük őstörténetünk alapjainak. De ezek a figurák, akik kitalálták és a mai napig etetik és mérgezik a magyar nemzetet például a finnugor-elmélettel, ezek nem fognak belátni semmit, mert ezeknek nem az igazság a fontos, hanem a magyar nemzet alávetése, a magyar öntudat megtörése. Ezeket soha nem vezérelte és nem is fogja vezérelni az igazság iránti szenvedélyes elkötelezettség, mert semmi közük a tudományhoz, politikai megbízottak és semmiféle lelet nem tántorítja majd el őket a politikai küldetésüktől. Azt szerettem volna kifejezni, hogy véleményem szerint ki kell jelentenünk az őstörténetünk kereteit, amelyeket a krónikáink alapján kiválóan meg tudunk fogalmazni, és ezt követően lehet abba a régészeti kutatások eredményeit behelyezni, s az esetleges ellentmondásokat kiküszöbölni. De teljes tévút azt gondolni, hogy politikai szándékokat tudományos érvekkel lehet majd megváltoztatni.

Benkő István 2017.01.18. 08:45:11

@Aszódi Katalin: Julianus barát egy hős volt, aki a keresztény hitünket akarta elvinni rokonainkhoz. Térítő útra ment, mint a misszionáriusok pl. a német Reinhard Bonnke, csak nem Afrikába, idegenekhez ment, hanem rokonokhoz. Tudjuk, hogy ők rosszabb helyen voltak, rossz időben, elsodorta, beintegrálta őket a mongol-török áradat , majd a mongolok (Özbek kán) egységesítési törekvései következtében az iszlám hit, majd a brutális orosz/rusz-varég hatalom (Rettegett Iván), melynek következményeit a Szovjet rémuralom teljesítette ki. Julianus barát természetesen felderítő is volt, ő hozta az első híreket a fenyegető mongol támadásról, segítve ezzel a védekezésre való felkészülést, ami valójában sikeres is volt, a mongolok olyan veszteségeket szenvedtek, hogy nem tudták támadásukat tovább folytatni. Elakadtak, majd a Kárpátokon túlra visszavonultak (Aranyhorda birodalmának létrehozása, mely a Kárpátoktól az Irtisig terjedt, dél felé pedig az Aral tóig. Julianus hihetetlen megpróbáltatásoknak volt kitéve, két társa eltűnt, egy mellette halt meg. Kérem, fontolja ezeket meg, mielőtt róla ír.

Benkő István 2017.01.18. 13:19:25

@MagyariTV: A tatárjárással, Julianus barát útjával kapcsolatos iratok magyar nyelven a következő könyvben olvashatók el:
Cím és szerzőségi közlés: A tatárjárás emlékezete / [a kötet anyagát Katona Tamás válogatta és szerkesztette] ; [a bevezető tanulmányt Győrffy György írta], Megjelenés: [Bp.] : M. Helikon, 1981 (Békéscsaba : Dürer), Terj./Fiz. jell.: 356 p. ; 25 cm, Sorozat: Bibliotheca historica, ISSN 0133-6967
Név/nevek: Katona Tamás (1932-2013) (vál.)
Györffy György (1917-2000) (bev.), Megjegyzések: Forrásszemelvények

Bendefy L., Fontes authentici itinera (1235-1238) fr. Juliani illustrantes. Budapest 1937

Julianus beszámolóját a neten Riccardus jelentésként lehet megtalálni, mivel a jelentést beszámolója alapján domonkos rendtársa, Riccardus írta. Julianus rövid időt töltött megtalált testvéreink között, majd segítségükkel lóhalálában utazott haza, hogy hírt hozzon a közelgő szörnyű veszedelemről.

Az ősmagyarok hitével én is foglalkoztam ezen a blogon:
julianusbaratai.blog.hu/2016/07/15/isten_szavunk_eredete_es_a_szkitak
julianusbaratai.blog.hu/2016/06/28/a_szekely_jelkepek_hun_eredetre_utalnak c. blogbejegyzés végén foglalkozom a hun hitvilággal, a hun enciklopédia alapján.
julianusbaratai.blog.hu/2016/08/09/a_titokzatos_hetes_szam_es_a_magyarok

Benkő István 2017.01.18. 13:39:19

@MagyariTV: A magyar identitás kérdésével is foglalkoztam a következő link szerinti tanulmányban:

www.facebook.com/keletimagyarok/posts/952204304853413:0

Benkő István 2017.01.22. 12:07:11

@Aszódi Katalin: Szerintem ma már lehet tudományos alapon is fordulatot elérni, és ennek már nyomai is vannak. Ilyen Sudár Balázs itt ismertetett nyilatkozata, Türk Attila eredményei. Erre utalt a heti válaszban és az MTA weblapján is meghirdetett Ablonczy cikk ( julianusbaratai.blog.hu/2016/12/03/ablonczy_balint_fordulat_a_magyar_eredetkutatasban )

A ma a hatalmon lévő politikai vezetés láthatóan nem ért egyet őstörténetünk meghamisításával. Erre példákat tudok sorolni.

Ugyanakkor felhívom a figyelmét arra, hogy egyes tudósok (pl. Vásáry) tévesen kötötték össze a finnugor nyelvtörténeti kérdéseket a hun eredet tagadásának bizonyításával. Ez óriási érvelési hiba, mivel a hunok nyelvét nem ismerjük, és ha ismernénk is, akkor sem lenne érv, hiszen köztudott, hogy a hunok 24 íjfeszítő népet egyesítettek, soknemzetiségű politikai egységet hoztak létre.

Ezért is írta le Ablonczy Bálint a hivatkozott cikkben: "A magyar nyelv és a honfoglalók eredete két külön dolog. Nem létezik "finnugor", amiképpen "indogermán" népi eredet se: ezek nyelvtörténeti kategóriák. A kulturális (tegyük hozzá - politikai, társadalmi, közösségi) gyökerek nem moshatók össze sem a vérségi, sem a nyelvi származással."

Nekünk a magyarok eredetét (előmagyarok), a magyar etnikai nevet viselő közösség történetét kell kutatnunk. A nyelvtörténet legfeljebb segédtudomány. A nyelvcsalád mellett egyébként történelmi szempontból ugyanolyan fontos az areális nyelvek kutatása. Itt kulcsfontosságú a türk-magyar, iráni(alán)-magyar, kaukázusi-magyar stb. szóegyezések vizsgálata. Ezért foglalkoztam pl. az Isten szavunk eredetével, de legalább ilyen fontos a ló háziasításával kapcsolatos szóegyezések feltárása (Harmatta) stb. Nem hagyhatók figyelmen kívül az írástörténeti kutatások sem (a hettita-magyar írásjelek párhuzamaival Varga Géza foglalkozott).

gamolta l anna valias 2017.03.12. 02:53:50

Azt állítja fentebb a cikk, hogy "Logikusnak tűnik, hogy a honfoglalók velük azonos nyelvű népességgel keveredtek itt össze, de megfogható tényanyagunk nincs ez ügyben." Ennek azonban az ellenkezője igaz, ugyanis az elolvasható hieroglifikus emlékek (amelyeket szokás puszta díszítésként kezelni) kifejezetten "megfogható tényanyagot" jelentenének, ha a régészeket érdekelné a magyar jelkészlet és el tudnák őket olvasni. Az Uelginél talált jelek megfelelőit megtaláljuk a nagyszentmiklósi kincsen, a magyar népi jelkészletben és előkerülnek a hun kori Savaria romjai alól is. Mivel ezek a hieroglifikus (azaz ősvallási jelentőségű szó- és mondatjelek) megfeleltethetők a székely jelek előzményével, az elvégzett akrofónia-rekonstrukciónak köszönhetően lehetőségünk van az elolvasásukra is. Vétek egy ilyen jelentős tényanyagot figyelmen kívül hagyni. Szabír jelek az Iseumban: mek.oszk.hu/16100/16118/16118.pdf

Bálint Bátori 2017.05.09. 15:05:41

A magyar nyelv már a hunok idején bejött a KM-be (de nem a hun nyelv volt az, egységes hun nyelv nem létezett), logikailag ezt bizonyítani lehet. Először kis mennyiségben, majd az avarokkal Baján idején is, de a legtöbb "magyarul" beszélő a"második hullámmal" (László Gyula "griffes-indásai") jött be.
A tény, hogy a magyarban megtalálhatóak szinte minden finnugor nyelvből nyelvtani és hangtani jellemzők, csak úgy valósulhatott meg, ha a nyelv ezek őse (amit kizárhatunk, mivel a KM-ben kapta végleges formáját), vagy közvetítő-keverék nyelvről van szó.
A "magyar" nyelv összekötő nyelvként volt használatos a KM-ben a letelepedettek, állandó lakosok körében.
A sztyeppéről folyamatosan betelepülő törzsek hátországát a mai ukrán sztyeppén összefogdosott és KM-be exportált (finn)ugor, szláv és türk mesteremberek, szolgahadak alkották, akikről kevés szó esik, pedig nélkülük egyik birodalom sem működhetett volna (harci felszerelés, ellátmány, mesterségek, élelmezés volt feladatuk). Azért lehetünk biztosak benne, hogy ők beszélték a "magyar" nyelvet (mely a honf.-kor kapja csak majd mai nevét a Megyer vezértörzsről), mivel a háttérországot adók minden időben többen kellett, hogy legyenek, mint a folyamatosan beáramló hunok/avarok/türkök - hiszen amazok nyelvei mind eltűntek, míg egy nyelv (amit ma magyarnak hívunk) megmaradt. A változó uralmat adó hun/avar/proto-magyar törzsek nyelveit mind ismerjük és egyik sem lehet a magyar őse vagy rokona.
Ezek szerint nem véletlen, hogy Julianus a több éves fáradságos utazásának gyümölcsét, a magyarok megtalálását miért mindössze 5 sorban (!) tárgyalja, nagyon kevés, inkább általánosan a sztyeppei, mint kifejezetten a magyar törzsek jellemzésére használt jelzőket puffogtatva ("lótejet isznak és úgy élnek, mint az állatok", ez már a honf. magyarokra sem volt igaz!). Az igazság az, hogy nincs a leírásban semmiféle bizonyíték arra, hogy megtalálta volna őket, és leírásának szófukarsága útja értelméről elég árulkodó.
Ha tehát Julianus nem találta meg a magyarokat, akkor nem is kellett azonos nyelven beszélniük a KM-iekkel (miért is kellett volna, hiszen a Julianus által meglátogatott környék Baskíria, ahol már akkor teljes mértékben türk nyelven beszéltek, mint ahogyan türk nyelveket beszéltek a KM-be érkező honfoglaló törzsek is.
A KM-ben aztán ezért nincsenek írásos bizonyítékok jó 120 évig (nem csak mert István idején megsemmisítették volna a rováspálcákat), mert bábeli zűrzavar volt jellemző a széttagolt fejedelemségek lakói között, nem volt egységesen kialakult nyelv. István korára kezdett kialakulni egy nagyjából egységesen beszélt magyar nyelv, mely a honf-kor itt talált finnugor-türk-szláv keveréknyelvre nyelvre épült, megtoldva azt még jópárszáz türk szóval.

Benkő István 2017.05.09. 21:00:06

@Bálint Bátori: Megköszönöm a hozzászólást. Lehet, de.vannak ennek ellentmondó adatok, ezért nekem más a véleményem. Julianus jelentése nagyon rövid, nem is ő írta. Nem volt rá ideje, mert a ránk váró előre látható pusztító veszedelemről próbálta meggyőzni a királyt és a pápát is, majd ismét lólhalálában útnak indult, de már másodszor nem találta meg azokat, akiket keresett, mert Batu kán szétverte őket. Ha csak ennyi lenne az információnk, akkor még lehetnének kételyeink, de Rubruk sokkal hosszabb jelentése, más francia domokosok feljegyzései Ungaria Maiorról mind-mind alátámasztják jelentésének hitelességét, nem beszélve arról a pusztító veszedelemről, amelyet végül mi állítottunk meg, bár a cél Németország volt. További adatok is vannak a Don-forrásvidéki magyarok nyelvéről a mongol-kor után, amiről Aeneas Piccolimini, a későbbi II. Pius pápa, Bonfini és Thúróczy is tudósít. Maga a keleti magyarok önelnevezése is nyelvemlék, hiszen a környezetükben ugyanúgy nem ismerik a "gy" betűt, ahogy a rómaiak sem ismerték /ezzel magyarázható, hog Anonymus hetumoger, Kézai pedig Mogoriat ír/, a "gy" betű jelenlegi írása nyelvújítási fejlemény.... Még egyszer köszönöm a véleményt.

Benkő István 2017.05.09. 22:18:52

@Bálint Bátori: Folytatom. Ellentmondanak továbbá a véleményének a nyelvemlékek: Ó magyar Mária siralom, Halotti beszéd. El lehet gondolkodni, hogy kik voltak akik ezeket leírták és kiknek írták le. Ezen kívül a székelyek nyelve, a magyar nyelv meglepő egységessége, a KM népei nyelvének megmaradása: horvát, szerb, szlovák stb. Miért pont Árpád népének nyelve tűnt volna el. A székelyek pedig soha nem voltak szolgák, mindig a szabad, fegyveres szolgálatra kötelezettek közé tartoztak, és nem csak székelyföldön, hanem a Magyar Királyság egész területé a nemességhez tartoztak. Meg lehet nézni, mely megyéinknek van magyarul értelmezhető neve, hol vannak a magyar nyelven értelmezhető település és más földrajzi nevek: Békés, Vas, Fejér. Vas, Sáros vármegyékben, Székelyföldön és Vas megye legnyugatibb részén: Felső- és Alsóőr, miért maradt meg az idegenek tengerében - német, román - a magyar nyelv.

Angyal Csaba 2017.05.10. 22:23:19

A Kaukázusi Derbent városának piacán ugy tünt magyar beszédet hallok. Mikor kiderült honnan jönnek a hangok megtudtam hogy a hegyekböl az Avar nemzetség egyik dialektusát beszélő csoport egymás között használta anyanyelvét. Mikor megtudták hogy magyar vagyok - ők is igy Madzsarnak szolitottak- elmondták hogy ősi eredet meséikben mint elment testvért emlegetnek. A Gelendzsiki piacon Alán eladó jelezte hagyjuk az orosz nyelvet nyugodtan beszéljunk a sajátunkon hiszen hallja az akcentusbol hogy földik vagyunk. Miután jeleztem hogy én igen messziről jöttem máris rávágta TEHÁT Madzsar? Ha orosz nyelvtudásommal és Kaukázusi helyismeretemmel segiteni tudok rélgészethez értő és déloroszországban kutatást tervezőknek irjanak cs.angyal@gmail.com +79280443936

Benkő István 2017.05.11. 05:08:22

@Angyal Csaba: Kedves Angyal Csaba! Köszönöm a hozzászólást, és a felajánlást! Utóbbit továbbítani fogom blogom és a Tóth Tibor és Benkő Mihály barátai facebook oldalam kedvelőinek.

ttibu 2017.05.25. 22:01:21

Szkíták-Hunok-Avarok-Magyarok vagyunk Ennyi !

Benkő István 2017.06.03. 12:38:14

@ttibu: Köszönöm a hozzászólást, de nem annyi. Meg kell ismertetni a történelmi eseményeket, múltunkat a magyar közösséggel. Aki nem ismeri a múltját, az nem érti a jelent és nem tudja tervezni a jövőt.

gamolta l anna valias 2017.07.17. 08:28:26

Azt írja a szerző, hogy "A kirakós elemeit összerakva most az tűnik valószínűbbnek, hogy az eddig tanítottakkal ellentétben nem századokkal korábban, hanem csak 850 táján kelt útra az Uráltól a magyarok valószínűleg kisebb része, hogy a kazárok államát északról megkerülve, mindössze pár évvel később megérkezzen Etelközbe." Holott nincs szó újdonságról, hiszen ezt már Anonymus is megírta - csak azt az akadémikus áltudomány nem létezőnek tekinti.

Ideje lenne végre észrevenni, hogy Anonymus a Volgán való átkelés évszámát a minden bizonnyal magyar nyelvű és már keleten, egyidejűleg vezetett évkönyvekre hivatkozva megadja. Vagyis ez a "felismerés" csak az akadémikus áltudomány kudarca, mi "dilettánsok" már régen ezt mondjuk a magyar krónikákkal és a hagyománnyal egyetemben. A honfoglalók könyvtárairól itt írtam: mek.oszk.hu/16400/16452/16452.pdf 138. oldal.

Ezt írja Anonymus: „Az Úr megtestesülésének
nyolcszáznyolcvannegyedik esztendejében, amint az év szerint jegyzett krónikákban írva
vagyon, a hét fejedelmi személy, akit hétmagyarnak hívnak, kijött Szkítia földjéről nyugat
felé. Közöttük kijött Álmos vezér ... Ügyek fia ... uruk és tanácsadójuk nekik ... fiával,
Árpáddal... szövetséges népeknek megszámlálhatatlan sokaságával. ...A z Etel (Volga)
folyót pogány módra tömlőn ülve úsztatták át. ”

Ami a magyarság őstörténetét illeti, az Attila és Baján között többágú volt. A heftalita Hun Birodalomban magyarul beszéltek a hunok és az avarok is (ezt többek között az afrászijábi tál magyar nyelvű felirata is igazolja). Közülük vándorolt ki a szabír csoport (53 ezer fő) előbb Iránba, majd a Kaukázustól északra eső területekre. A szabírok végül magyarra és üngürüszre változtatták a nevüket s Baján avarjaival egyesülve vonultak be (másodszor - mert korábban Attila népeként már jártak ott) a Kárpát-medencébe. Baján avarjai is magyarul beszéltek, ezért nincs alapvető eltérés avarok és magyarok között.

Benkő István 2017.07.17. 12:41:04

@gamolta l anna valias: Igen a szerző éppen azt mondja, hogy "nem akkor, nem úgy ahogy gondoltuk". Addig még nem jut el, hogy elő kellene venni a krónikákat.

Bálint Bátori 2018.02.19. 13:16:41

"Ki hét ősöd?" - így köszöntötte egymást két nomád, ha találkozott a sztyeppén. Nem volt férfi, aki ne ismerte volna legalább hét felmenőjét, ez akkoriban olyan volt, mint a vezetéknév., hiszen meghatározta a pontos hovatartozást.
A krónikáink védelmében írom mindezt, hiszen hogy pl. egy Borsa nevű ember a Záh nemzetségből ki volt és milyen ősei voltak, azt csak Borsa és családtagjai, rokonsága tudták.
De hogy a vezértörzsek előkelőinek, vagy neadjisten a fejedelem felmenőinek neveit mindenki tudta, az hétszentség. Nem tudott hazudni arról egy fejedelem sem, nem képzelhette Árpád magát Attila utódjának, ha egyszer mindenki tudta, hogy nem volt az.
Lehetetlenség, hogy múltat hamisítottak volna az uralkodócsaládnak, vagy más családoknak, hiszen mindenki tudta volna, hogy az hamis.
A nemzetségfők hatalma megkérdőjelezhetetlen volt, hiszen éppen a leszármazásukon alapult.
Elképzelhetetlen, hogy valaki a semmiből kreált volna magának egy leszármazást, és így beleült volna ki nem érdemelt nemzetségfői vagy törzsfői pozíciókba, hiszen a nemzetség vagy törzs azonnal meggyilkolta volna.
A fejedelem / király esetében ez különösen igaz kellett hogy legyen.
Elhallgatások, vagy dolgok enyhe módosítása valószínűleg belefért egy fejedelemnek kedvező krónika írója számára, apróbb csúsztatások, stb.
De az, hogy Árpád és családja esetén olyan alapvető tényt, mint a hun mivoltuk, vagy Attilával való rokonságuk, csak kitalálták volna és "belehamisították" a krónikákba, a fentiek miatt egyszerűen képtelenség.

Usulkjt001 2018.02.22. 09:15:06

@Aszódi Katalin: Sosem fogják elfogadni. Ezeket nem érdeklik a tények csak a saját hülyeségeik. Például ilyent ír: "A magyarok beköltözésekor nyoma sincs annak, hogy bármilyen harcban álltak volna a terület feltehető etnikai többségét adó avarokkal, néhány esetben pedig az avar kori temetőket is tovább használták a honfoglalás után. Logikusnak tűnik, hogy a honfoglalók velük azonos nyelvű népességgel keveredtek itt össze, de megfogható tényanyagunk nincs ez ügyben."

Miközben már rég rendelkezésre állnaka genetikai bizonyítékok, hogy az ún. "honfoglaláskori" magyarok genetikája azonos az avarokéval.

Persze a legképtelenebb állításokat lassan visszavonják, de helyettük még mindig nem az igazságot, hanem újabb bizonyítatlan és bizonyíthatatlan hülyeségeket állítanak. És ez nem is lesz másként, amíg a párttitkárból lett vén majmok válogatják ki az MTA vezetését.

Igazából végigkuncorásztam ezt a egész firkálmányt itt, mert ez az: a valóságtartalma nagyjából a nullához van közel.

Usulkjt001 2018.02.22. 09:46:39

@Benkő István: Egy érdekesség: Balassi Bálint összes versét tökéletesen értjük. A magyar nyelv, a sok izgága szerencsétlen nyelvújító vagy inkább nyelvromboló (főleg az elmúlt 20 évben) ténykedése ellenére azóta gyakorlatilag változatlan. Bárki, ha Balassi szavaival próbálna vásárolni a boltban, simán megtehetné!
Próbáljon meg egy angol, a Balassi idejében élt Shakespeare eredeti nyelvezetével bemenni egy Londoni üzletbe! Azt se tudnák milyen nyelven beszél. Komolyan elképzeli bárki, hogy 600 év óta változatlan nyelvünk 1200 és 1500 között viszont akkorát változott, ahogy ezt tanítják? Komolyan hiszi bárki is azt a marhaságot, hogy 1200-as években azt mondták a magyarok. hogy "Ovogy hȧlál kináȧl
ȧnyát ézës fiáȧl ëgyembelű üllyétük!"??? Meg hogy "Ës mënd pȧrȧdicsumben valou gyimilcsëktűl mondá neki élnië."
Igen? Mert aki ezt beszedi az nem normális. Egyszerűen arról van szó, hogy a szerencsétlen latin íródeák, akinek fingja se volt a magyarról, egy valószínűleg rováspálcáról neki diktált szövegből próbálta latinul leírni a hallottakat, de ugye latinban nincs ü, nincs cs, é, á, gy, hadd ne soroljam mind a 22 betűt, ami nincs a latinban!
Tehát szegény diák kitalált valami amivel leírta. De a magyar nem ezt mondta. Nem azt hogy gyimilcséktűl. Azt mondta amit mi ma: gyümölcsöktől. ENNYI.

Még egy érdekesség, ami bizonyítja, hogy a nem a mi nyelvünk való semmiféle fingugróktól, hanem a mi nyelvünkből lett az összes többi!

Egyenlítő. Kizárólag a magyar nyelv az, ahol az egyenlítő a saját "egy" szavával kezdődik. Végignézheti mindenki az összes világnyelvet, az Egyenlítő elnevezése gyakorlatilag a világ összes nyelvében a magyar "egy"-ből vezethető le! "Eq"uator, a latinból származik. De a latin vajon honnan szedte??? Hát az Etruszkból, ami viszont ma már KÖZTUDOTT, hogy genetikailag szintén a magyarok testvérnépe.

Szóval ez a polémiázás, hogy csoda, hogy fennmaradt a nyelvünk egy újabb bugyuta állítás. A mi nyelvünk a világ legfejlettebb nyelve jelenleg, hiába tagadják ezek a retkek.

Usulkjt001 2018.02.22. 10:00:14

Mellesleg a legújabb genetikai kutatási eredmények kimutatták, hogy a "honfoglaló" - valójában hazatérő és velük azonos avarokkal újra egyesülő - magyarok genetikai állományában még a szláv génekből is több volt mint a finnugorból, amiből 1%-nál is kevesebb, míg a szlávból 8% körül. Alapvetően ázsiai hun, szkíta, és alán genetikai anyaguk volt. Hozzátenném, hogy a kisázsiai és közép ázsiai népek, amik ma mongolidok, éppen a nemrégiben Kazahsztánban megtalált királynői sírlelet alapján, csak a 13 században kezdtek mongoliddá válni, előtte teljesen europid népek voltak!

Szóval a manysi hanti baromságok teljesen megdőltek. Az is nyilvánvaló, hogy többezer éves írásbeliséggel rendelkező nyelv, amelyben már az ún. "honfoglaláskor" is több tízezer szó volt, nem származhatott egy makogó törzstől, amelyik pár száz szót tud kinyögni mind a mai napig.

Usulkjt001 2018.02.22. 10:11:10

Legalább végre a rabló, gyerekgyilkos, kannibál hordákról szóló meséket félretették, de gyanítom, hogy korántsem végleg. Most csak annyit írnak, hogy szlávokat hordtunk a görög rabszolga piacokra. Ami egy újabb ótvar baromság.

Most már arról sem nagyon mernek beszélni, hogy a barbár magyarok még a nyílhegyeket is a szlávoktól kérték kölcsön: mivel bizonyított, hogy egy nap nagyjából 200 nyílvesszőt használtak el harchoz és vadászathoz, érdekes lett volna, ha az állítólag 27 ezres honfoglaló sereg (bár kétlem, hogy ennek legalább 10- szerese ne lett volna) szlávoknál kuncsorogtak volna mondván "aggyatok mán 20 tonna nyílhegyet, hogy elhurcolhassunk titeket a rabszóga piharcra...."

Szóval ez az egész retek még mindig tele van baromságokkal. Sem nyelvészeti, sem genetikai, sem kulturális szempontból a világon semmi közünk sincs semmiféle fingugrókhoz ennyi.

Benkő István 2018.02.25. 15:32:03

Kedves Usulkjt001! A magyarok őstörténetének kutatását nagymértékben megkönnyíti, hogy elődeink kezdeményező szerepet játszottak a ló háziasításában (Botai kultúra, i. e. 4. évezred) a lóval vontatott, kétkerekű, küllős, íjásszal és hajtóval felfegyverzett Andronovoi harci szekér felfedezésében, majd a lovas-íjász harcmodor kialakításában. Ezek figyelembevételével lehet feltárni annak a harcos közösségnek az útját, mely folyamatosan ötvözte a különböző kultúrákat (ennek nyelvi lenyomatai ma is megállapíthatók), mind a bronzkorban, mind a vaskorban. Téves tehát a nyelvrokonság kérdésének összekötése a lovas-íjász népek politikai egységeivel való kapcsolat tagadásával. Ez óriási logikai hiba, hiszen akik nyelvi alapon tagadják a hun-magyar kapcsolatot, ugyanakkor azt is elismerik, hogy a hunok nyelvét nem ismerjük.
A népvándorlás kora harcos lovas-íjász harcmodorának brutalitását tagadni szerintem értelmetlen és anakronisztikus dolog. Nem lehet a keresztényi szeretet, illetőleg korunk humanista korának elvárásait számonkérni elődeinktől. Felesleges Árpád népére rózsaszín szemüvegen keresztül tekinteni. Sokkal fontosabb, hogy egy évezredig volt, és ma is a magyarság a kereszténység pajzsa, végvára. Itt akadt el a mongol-tatár, a török támadás... Emellett a ló háziasításával, a lóval vontatott szekér elterjesztésével, a bronz-, majd a vasművesség elterjesztésével elődeink kiemelték Eurázsia halász-vadász, természeti népeit korábbi, kőkorszaki állapotukból. A ló hasznosítása a 20. század közepéig ható módon, forradalmasította a hadászatot és a közlekedést... A blogon foglalkoztam a magyar etnogenezis és a ló hasznosítása összefüggéseivel "Az őskor harckocsija és a magyar etnogenezis" címen. julianusbaratai.blog.hu/2017/08/07/az_ostortenet_harckocsija_es_a_magyar_etnogenezis Javasolom ennek a cikknek a tanulmányozását. Javasolom továbbá a "Mi közünk a harci szekérhez" című, a Magyarok a Kaukázusban és a SZKÍTA-HUN-AVAR-MAGYAR FOLYAMATOSSÁG KORABELI FORRÁSOK ALAPJÁN, TÉRKÉPEKKEL c. cikkek elolvasását is. Mindezek érzékeltetik őseink, a magyar nyelvet beszélő közösség hosszú útvonalát, társadalmi-gazdasági hatását is.

gamolta l anna valias 2018.03.24. 19:32:22

nem igaz, hogy nincs megfogható tényanyagunk az avar-magyar azonosság kérdéskörében. Van, csak meg kell ismerni, fel kell használni egyrészt a hieroglifikus írásemlékeinek, másrészt a magyar krónikákat. Az alábbi cikkből megérthető, mire is gondolok.

A MAGYAR IDŐKNEK FOGALMA SINCS ARRÓL, HOGY MIK VOGYMUK?
vargagezairastortenesz.blogspot.hu/2018/03/a-magyar-idoknek-fogalma-sincs-arrol.html

Benkő István 2018.03.25. 18:16:39

@gamolta l anna valias: Köszönöm a hozzászólást. A későavar-magyar kapcsolatokat tárgyalja a blogon megjelent következő cikk is:
julianusbaratai.blog.hu/2018/03/19/muagerisz_kiraly?dashboard_position=132620530

Továbbá a következő cikkek is:
SZABADOS György:
2013 Állam és ethos a IX-X. századi magyar történelemben, http://real.mtak.hu/9251/1/Szabados%20Gy%C3%B6rgy%202013%20Acta%20Historica.pdf,letöltve: 2018-03-18

SZABADOS György:
2016 Vázlat a magyar honfoglalás Kárpát-medencei hátteréről, in: Kovács Lászlő – Révész László (főszerk.): Népek és kultúrák a Kárpát-medencében. Tanulmányok Mesterházi Károly tiszteletére. Budapest, 629-648, www.academia.edu/29685912/Szabados_Gy%C3%B6rgy_V%C3%A1zlat_a_magyar_honfoglal%C3%A1s_K%C3%A1rp%C3%A1t-medencei_h%C3%A1tter%C3%A9r%C5%91l._Kov%C3%A1cs_L%C3%A1szl%C3%B3_R%C3%A9v%C3%A9sz_L%C3%A1szl%C3%B3_f%C5%91szerk._N%C3%A9pek_%C3%A9s_kult%C3%BAr%C3%A1k_a_K%C3%A1rp%C3%A1t-medenc%C3%A9ben._Tanulm%C3%A1nyok_Mesterh%C3%A1zy_K%C3%A1roly_tisztelet%C3%A9re._Budapest_2016._629_648, letöltve: 2018-03-18

Benkő István 2018.03.26. 02:54:49

@gamolta l anna valias: Kedves Gamolta L Anna Valias!
Még egyszer köszönöm a hozzászólást. Egyetértek. A Magyar Idők cikk szerkesztőjének én is írtam egy levelet, melyet az alábbiakban ismertetek. Választ nem kaptam.
"márc. 18. (8 napja)
címzett: kapcsolat
Kedves Hanthy Kinga!
A tegnap megjelent tárgy szerinti cikkéhez kapcsolódva megküldöm szíves olvasásra a Muagerisz király című cikkemet. A cikk irodalomjegyzéket és kapcsolódó linkeket is tartalmaz, melyek a hun-magyar kapcsolatot érintik. Megjegyzem, teljesen értelmetlen, minden logikát nélkülöz a hun-magyar kapcsolatot nyelvészeti alapon tagadni, mivel a hunok nyelvét nem ismerjük.
Különösen fontosnak tartom a téma szempontjából Szabados György, az MTA Medievisztikai Kutatócsoport kutatójának munkájára, aki felhívta a figyelmet Muagerisz Királyra és Moravcsik Gyula vele kapcsolatos - 1927-ben készített tanulmányára.
Tisztelettel:
Benkő István"

Junius caesar 2020.06.09. 12:20:52

A cikkben szó esik a 3 vagy 300 évről, amit sokan nem értenek vagy félre értelmeznek, lásd az idézetet.
"A már említett Konstantin császár azt írta, hogy a magyarok három évig harcoltak együtt a kazárokkal, és ez a három év a legújabb ismereteink szerint simán lehet az az időszak, amíg a vándorlás tartott az Uráltól Etelközig. Korábban viszont nyelvészeti alapon tévedésnek minősítették Konstantin közlését, és önkényesen átírták 300 évre a kazár–magyar együttműködést, hogy legyen idő a török nyelvi hatások kibontakozására."
Ennek az idő problémának az igazi megoldása olvasható a következő könyvben, ami nem csak a hun-magyar folytonosságra ad választ, hanem a középkor egyéb félreértett eseményeire is.
bookline.hu/product/home.action?_v=Bognar_Zoltan_FENY_Felesleges_Evszaza&type=22&id=312143
Egyrészt az "európai" hunokat köti össze az "ázsiai" hunokkal, akik ugyanazok voltak, másrészt a magyarokat is közelebb hozza a hunokhoz, hiszen az Attila-Árpád öt nemzedék távolság igazzá válik, ráadásul kiderül végre, hogy az avar bejövetelek a hun és a magyar bejövetelek megismételt beszámolói, ami csak időszámítási hibából került a törtélembe.
süti beállítások módosítása